EPN-V2

MEST5902 Master project in art and design didactics Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave i Kunst og designdidaktikk
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med relevans for kunst- og designdidaktikk. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, design og didaktikk i et samtids- og fremtids perspektiv. Aktuell tematikk kan være: skolefag, undervisning og læring, eget estetisk skapende arbeid, formidling av visuell og materiell kultur, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen, eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3.semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er en semesteroppgave, som skrives individuelt eller sammen med én annen.

Dersom man skriver individuelt, skal omfanget være 6000 ord +/- 10%, ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste, og dersom man skriver to sammen, skal omfanget være 8000 ord +/- 10%, ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Semesteroppgaven skal ta utgangspunkt i en egendefinert problemstilling fra en konkret organisasjon eller bestemt leder. Innholdet i semesteroppgaven skal være en analyse av problemstillingen basert på teori og forskning, samt drøfting av løsningsforslag dersom problemstillingen gir rom for det.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Blir den omarbeidede versjonen av oppgaven vurdert til ikke bestått, må studenten levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Studenter som har bestått semesteroppgaven, men ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Dag Jansson

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Skriftlig eksamen kan påklages.

Examiners

Det benyttes en ekstern og en intern sensor til begge eksamene. Dersom det er uenighet er det ekstern sensor som avgjør karakter. Det tilstrebes å ha samme sensorer på begge eksamene.

Course contact person

Studentene vil i dette emnet få en gjennomgang av hvordan nyere og kritisk økonomisk teori er anvendt i kunst- og kultursektoren. Innenfor et økonomisk rammeverk vil studentene lære en analytisk tilnærming til hvordan kulturprodukter og kulturproduksjon verdsettes, samt logikken og utfordringene ved offentlig subsidiering av kultur. Studentene vil få en oversikt over forskningsfronten på digitaliseringens konsekvenser for forretningsmodeller og pengestrømmer i kultursektoren, både generelt for feltet som helhet og spesifikt for de enkelte kunstformene.

Sentrale teorier settes i kritisk lys for at studentene skal få en dypere forståelse, utvikle selvstendige analyser av problemstillinger, samt teste sine egne tenkemåter innen kulturfeltet. Ved bruk av eksempler fra kunst- og kulturfeltet vil studentene lære å bruke økonomisk teori og verktøy for å analysere situasjoner som en kulturleder kan møte. Dette tilegnes gjennom forelesninger, artikkelpresentasjoner og analyser av case-studier fra de ulike delene av kunst- og kulturfeltet.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Overlapping courses

Ingen forkunnskapskrav.