EPN-V2

MEST5900 Master project Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid der studenten velger problemstilling innenfor studiets rammer. Masteroppgaven må inneholde både en skriftlig og en praktisk-estetisk del, men vektingen kan være ulik. I oppgaver med praktisk-estetisk fokus kan praktisk-estetisk tilnærming og redegjørelse for oppgavens form, teoretisk bakgrunn, metode og resultat vektlegges. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming kan den praktisk-estetiske komponenten bidra til å belyse den problemstillingen som er teoretisk drøftet.

Required preliminary courses

Før eksamen i MEST5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om studieretningen og det estetiske fagområdet
  • inngående kunnskap om det studieretningens og det estetiske fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kunnskap om og perspektiver på flerkulturelle og globale problemstillinger, samt etiske problemstillinger i studieretningen og innenfor det estetiske fagområdet
  • kunnskap om det estetiske fagområdets vitenskapelige teorier og metoder
  • kunnskap om det estetiske fagområdets teori og utviklingspotensial i et samfunnsmessig og etisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen profesjonsfeltet og det estetiske fagområdet
  • anvende erfaring, praktisk estetisk kunnskap og teori på nye områder
  • arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid selvstendig
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og resonnementer
  • formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske det estetiske fagområdets uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor profesjonsfeltet og det estetiske fagområdet
  • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det estetiske fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innen det estetiske fagområdet

Content

Vedlegg - retningslinjer for masteroppgaven

Generelle retningslinjer

Koordinator ved masterstudiet organiserer kontakt med veiledere. Koordinator drøfter valg av veileder(e) med studenten. På grunn av studiets egenart med en praktisk-estetisk og en teoretisk komponent, kan studenten ha to veiledere. Disse går sammen i et veiledningsteam som følger studentens arbeid fram til gjennomført avsluttende vurdering i emnet MEST5900 innenfor normert studietid på 2 år.

I første studieår har studenten anledning til å få veiledning av mer generell karakter. Slik veiledning gis av lærerne i masterteamet.

Hensikt med veiledningen

Veiledningen omfatter planlegging og gjennomføring av masterarbeidet. Veiledningen skal fremme en faglig dialog mellom studenten og veilederne innenfor studiets rammer. Under veiledningsprosessen er det studentens ansvar å:

  • danne seg en begrunnet oppfatning av egne faglige forutsetninger for masterstudiet
  • avgrense undersøkelsesområdet og spesifisere problemformuleringer i eget forskningsprosjekt
  • reflektere over det aktuelle forskningsfeltet ved å gjennomføre litteraturstudier og skapende virksomhet
  • benytte relevant faglig og forskningsmetodisk litteratur til å planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid
  • kommunisere veiledningsbehov
  • dokumentere fremdrift

Veiledningsressurs

Etter gjeldende regler får hver student et fastlagt antall veiledningstimer til disposisjon. Det er satt av 78 timer til generell veiledning for hele studentgruppen. I tillegg får hver student individuell veiledning i et omfang på 35 timer 3. og 4. semester. All veiledning går av studentens ressursramme. En student som følger ordinær studieprogresjon gjennom fire semestre, kan bruke noen flere timer til veiledning i ett semester enn et annet etter avtale med veilederne. En student som ikke benytter sine veiledningstimer, kan ikke forutsette at veilederne har disponibel tid til økt arbeidsinnsats neste semester. Ved utvidet studietid må studenten og veilederne i fellesskap avtale og planlegge en disponering av veiledningsressursen. Dersom eksterne veiledere benyttes, skal den interne veilederen tildeles minst halvparten av ressursen av studentens totale ramme for veiledning.

Studenten har et ansvar for gjennomføring av det totale studiet og studieprogresjon. Studenten forbereder samtaler med veilederne og holder veilederne løpende orientert om fremdriften i masterprosjektet. Veilederne har som oppgave å vurdere progresjon og kvalitet i arbeidet.

Teaching and learning methods

Studentene arbeider individuelt med masterprosjektet i dialog med veiledere. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det kan forekomme workshops og FoU- seminarer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i planlegging og gjennomføring av den offentlige presentasjonen av masterarbeidet.

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Skriftlig masteroppgave - individuell

Denne skal dokumentere studentens forsknings- og utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal inneholde en teoretisk og en praktisk-estetisk del knyttet til problemstillingen.

Masteroppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Helhetlig behandling av et avgrenset problemområde innen studiets hovedområder.
  • Forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet: problemstilling(er), data, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv.
  • Sammenheng mellom teori og relevant praktisk-estetisk arbeid.
  • Klar presentasjonsform.
  • Riktig bruk av referanser.
  • Selvstendig refleksjon og bruk av teori.
  • Analytisk og etisk bruk av kildemateriale.

Omfang på besvarelsen skal være 80 sider +/- 10%.

Masteroppgaven teller 50 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

2. Offentlig presentasjon/ forestilling/ performance - individuell

Den offentlige presentasjonen skal gi en helhetlig framstilling av et materiale. Den bygger på masteroppgavens praktisk-estetiske del og kunstnerisk utviklingsarbeid /artistic research.

Offentlig presentasjon/forestilling/performance vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Helhetlig estetisk fremstilling.
  • Klar formidlingsform, kvalifiserte og bevisste valg og relevant innhold.

Den offentlig presentasjon/ forestilling/ performance teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

3. Muntlig eksamen - individuell

Den muntlige eksamen er basert på drøfting av masteroppgaven og relevant litteratur (fellespensum og selvvalgt litteratur).

Muntlig eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Studentens evne til drøfting og vurdering.
  • Studentens bruk og forståelse av anvendt litteratur.
  • Studentens refleksjon over eget masterarbeid.

Den muntlige eksamen teller 25 prosent av sluttkarakteren i masterarbeidet.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

De tre eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

Det kan framsettes klage på del 1 masteroppgaven. Del 2 og 3 er definert som praktisk/muntlig eksamen og eksamensresultatet kan derfor kun påklages med grunnlag i formelle feil. Ny sensur på klage vil normalt foreligge innen utgangen av påfølgende semester. Vitnemål holdes tilbake inntil endelig sensur er registrert.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til til ny eksamen i MEST5900 avlegges eksamen i alle eksamendelene. Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller flere eksamensdeler i emnet, eller som får vurderingen F på slik eksamen, kan melde seg opp til utsatt/ny eksamen. Utsatt/ny eksamen arrangeres tidlig i påfølgende semester.

Tidsfrist for bekreftelse av oppmelding til eksamen og innlevering av masterarbeidet

(1) Det er automatisk oppmelding til eksamen i alle studiets emner. I MEST 5900 må studenten i tillegg skriftlig bekrefte til avdelingsadministrasjonen at hun/han ønsker å avlegge eksamen.

(2) Masteroppgaven skal leveres elektronisk til eksamenskontoret.

Sammen med masteroppgaven, omfang på besvarelsen skal være 80 sider +/- 10% ,

skal det følge et sammendrag på maksimum to sider på norsk og engelsk. For enkelte studenter kan det, i samråd med veileder, være aktuelt å levere oppgaven på papir.

Fristene for (1) skriftlig bekreftelse på at studenten ønsker å avlegge eksamen i MEST5900 Masteroppgave publiseres på Fronter.

Til utsatt/ny eksamen gjelder særskilte oppmeldingsfrister. Studenten må selv melde seg opp til slik eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Del 1. Skriftlig masteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes ekstern sensor og intern fagsensor, som utgjør eksamenskommisjonen. For å kvalitetssikre vurderingene, sensurerer ekstern sensor flere kandidaters arbeid ved samme eksamen. Ekstern sensor har en særskilt kompetanse innenfor FoU-arbeid. Fagsensor skal ha høy faglig kompetanse innenfor studentens aktuelle studieområde. Sensorene har felles ansvar for karakterfastsetting.