EPN-V2

MEST5030 Art and Society Course description

Course name in Norwegian
Kunst og samfunn
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Emnet tilbyr et tverrfalig teoretisk og anvendt perspektiv på kunstens betydning og rolle i dagens samfunn. Det legges vekt på å utforske og utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer mellom kunst og andre felt, samtidig som emnet søker å videreutvikle kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt hvordan kunstnerisk praksis kan bidra til nye perspektiver og (sam)arbeidsformer på tvers av interesser, institusjoner og fagfelt i respons på samfunnsmessige utfordringer vil stå sentralt. Her fokuseres det særlig på kunst som sosial, deltakende og kritisk prosess.

    Emnet gir både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, herunder prosjektutvikling, organisering, formidling og forskning, både i privat og offentlig sektor. Emnet er organisert rundt tre områder: samfunnsperspektiv (kunnskap om de samfunnsideologier kunsten som fag og praksis flettes inn i), fagperspektiv (kunnskap om ulike kunstneriske uttrykk og strategier hvori kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet) og aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering i og utenfor institusjoner).

  • Required preliminary courses

    Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst i samfunnet.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående kunnskap om samtidskunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
    • har avansert forståelse av teori og praksis som omfatter kunstens rolle i samfunnet
    • har god kjennskap til problemstillinger tilknyttet kunstens ulike sosiale og didaktiske funksjoner
    • har god forståelse av prosjektarbeid og prosjektorganisering i krysningsfeltet mellom kunst og samfunn

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere og drøfte ulike perspektiver på kunstens betydning og rolle i samfunnet
    • kan anvende kunstbasert kompetanse i ulike institusjonelle kontekster og fagfelt
    • kan utpeke, vurdere og kontekstualisere relevante problemstillinger som gjør seg gjeldende når kunsten trer inn i nye sammenhenger utenfor kunstfeltet
    • har spesialisert praktisk-teoretisk kompetanse
    • kan kritisk analysere og evaluere egen og andres praktiske produksjon og sette denne i sammenheng med relevant teori i og utenfor pensum
    • kan forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan bidra til nytenkning innen det estetiske fagområdet
    • kan anvende sin kunnskap og sine ferdigheter på nye områder for akademisk utforskning og praksis
    • kan gjennomføre selvstendig forskningsarbeid tilknyttet en gitt oppgave
    • kan formidle et kritisk perspektiv på problematikker tilknyttet kunst i samfunnet, både skriftlig og muntlig
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, gruppearbeid, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
    • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2000-2500 ord + litteraturliste
    • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar
  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    I dette emne skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar og ofte akutt og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak både i oversiktlige, uoversiktlige og akutte situasjoner. Studenten skal tilegne seg avansert kunnskap om infeksjonsforebygging og om klargjøring, kontroll og bruk av medisinsk utstyr.

    Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i praktisk operasjonssykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre operasjonssykepleien.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, lede eget fag og organisere og koordinere et kirurgisk behandlingsteam. Kunnskap om spesialavdelingens arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

  • Overlapping courses

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelse om kirurgisk undersøkelse og eller behandling
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i operasjonssykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
    • kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen operasjonssykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i sin egen praksis