EPN-V2

MEST5020 Art and Design didactics Course description

Course name in Norwegian
Kunst og designdidaktikk
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærer- og formidlingsrollen innen design, kunst og håndverk. Samfunnets utvikling og institusjonelle praksiser problematiseres. Samfunnsetiske og bærekraftige perspektiver på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur blir vektlagt. Utdanning, læreplaner og praksis innen feltet blir analysert og drøftet i lys av historie, samtid og framtid. Dette krever å kunne orientere seg og navigere bredt innen kunst- og designdidaktisk forskning.

Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv.

Required preliminary courses

Opptak til master i estetiske fag, studieretning kunst og designdidaktikk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk forskning og praksis i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
  • har inngående kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for å kunne drøfte og reflektere over fagfeltets utviklingspotensial
  • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan påvirke barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og reflektere over læreplaner, praksiser og institusjoner innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
  • kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer

Teaching and learning methods

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet, omfang: 2000-2500 ord
  • deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 15 stp med emnet MEST4221.

Emnet er ekvivalent (overlapper 15 stp) med MFAGL4000.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.