Programplaner og emneplaner - Student
MEST5010 Theatre and society Course description
- Course name in Norwegian
- Teater og samfunn
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene velger å fordype seg i perspektiver fra dramapedagogikk, dramaturgi, kreativ produksjon og/eller teater i det anvendte feltet. Studieretningen har et forsknings - og livsløpsperspektiv og åpnes opp mot ulike arbeidsfelt i samfunnet. Du vil lære å anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama- og teaterfaglige problemstillinger i en aktuell samfunnsmessig kontekst. Det er fokus på å koble teori til praktiske utøvende prosjekter hvor kompetanse innen dramaturgi, produksjon, bærekraft og prosesstenkning er viktige verktøy. Dette innebærer utvikling av praktiske prosjekter i kontakt med ulike aktører og institusjoner i - og utenfor kunstfeltet.
Diskusjoner rundt drama og teaterfeltets rolle og funksjon i samfunnet står sentralt. Du vil tilegne deg teoretisk og fagkritisk refleksjon, kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av forsknings - og utviklingsoppgaver (FOU-oppgaver), samt planlegging av kunstneriske og anvendte prosjekter.
Required preliminary courses
Opptak til master i estetiske fag, studieretning teater og samfunn
Learning outcomes
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om sentrale teorier og kontemporære praksiser innen dramapedagogikk /dramaturgi /anvendt teater.
- har inngående kunnskap i hvordan metoder fra dramapedagogikk/dramaturgi/anvendt teater kan brukes i møte med lokalsamfunn, i samarbeid med enkeltindivider og til å belyse samfunnsrelaterte problemstillinger knyttet blant annet til identitet, mangfold, bærekraftig utvikling, teknologi og demokrati.
- avansert kunnskap om dramaturgiske tilnærminger, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til faget i praksis og teori.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante dramapedagogiske/dramaturgiske/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn.
- kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger knyttet til aktuelle sceniske praksiser.
- Kan utvikle dramaturgiske prosesser og relevante strukturer for drama/teaterfaglige prosjekter.
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom drama/dramaturgi/anvendt teater og sette dette i forhold til aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å planlegge dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter, dramaturgioppgaver eller formidling - og produsentoppdrag i ulike deler av samfunnet.
- Kan planlegge og utvikle kreative prosjekter
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Se programplanen.
Assessment
Se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Se programplanen.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Se programplanen.
Overlapping courses
Se programplanen.