EPN-V2

MEST4800 Project development and research design Course description

Course name in Norwegian
Prosjektutvikling og forskningsdesign
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser.

  • Recommended preliminary courses

    MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    studenten

    • har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
    • har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
    • kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.

    Ferdigheter

    studenten

    • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
    • kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
    • kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
    • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt

    Generell kompetanse

    studenten

    • kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
    • bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven, som er påfølgende emne.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må godkjennes for å gjelde for eksamen:

    •minst 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer

  • Assessment

    Individuell skriftlig oppgave med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt og forankring av tematikken i forskningsfeltet. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 3000-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått/ ikke bestått.

  • Examiners

    En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    Overlapper 15 studiepoeng med MEST5900 og MESTD5900.