Programplaner og emneplaner - Student
MEST4510 Research Theory and Method 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
- Study programme
-
Master of Aesthetic Practices in Society
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet, samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagområdenes egenart og samfunnsrelevans. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen de estetiske fagområdene. Emnet forbereder studenten på å strukturere og formulere faglige ressonnementer på et masternivå (2.syklus nivå).
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om de estetiske fagområdenes vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
- har inngående kunnskap som grunnlag for å analysere og reflektere over forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet
- kan anvende kunnskap for å kritisk vurdere ulike vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske posisjoner innen de estetiske fagområdene
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for praksis- og teoridimensjonen knyttet til de estetiske fagområdenes egenart
- kan strukturere og formulere faglige resonnementer på bakgrunn av vitenskapsteoretisk- og forskningsmetodisk innsikt
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen
- kan bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene
- Kan kritisk vurdere ulike former for kunnskapsinnhenting og bruk av kilder i vitenskapelig publisering
Teaching and learning methods
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminar. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:
- delta aktivt med forberedt fremlegg i gruppearbeid
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over fem dager.
Omfang: 3000-4000 ord.
Permitted exam materials and equipment
Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
- har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv
Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:
- Har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere.
- Har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring.
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
- kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
- kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
- kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
- kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
- kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
- kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
- kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
- kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier
Examiners
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, klassediskusjoner, gruppearbeid.
Overlapping courses
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 prosent).
Ny og utsatt eksamen
- Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.