EPN-V2

MEST4510 Research Theory and Method 1 Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode 1
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet, samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagområdenes egenart og samfunnsrelevans. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen de estetiske fagområdene. Emnet forbereder studenten på å strukturere og formulere faglige ressonnementer på et masternivå (2.syklus nivå).

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om de estetiske fagområdenes vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap som grunnlag for å analysere og reflektere over forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende kunnskap for å kritisk vurdere ulike vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske posisjoner innen de estetiske fagområdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for praksis- og teoridimensjonen knyttet til de estetiske fagområdenes egenart
  • kan strukturere og formulere faglige resonnementer på bakgrunn av vitenskapsteoretisk- og forskningsmetodisk innsikt
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen
  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene
  • Kan kritisk vurdere ulike former for kunnskapsinnhenting og bruk av kilder i vitenskapelig publisering

Teaching and learning methods

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminar. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:

  • delta aktivt med forberedt fremlegg i gruppearbeid

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord.

Permitted exam materials and equipment

Emnet presenterer ulike innfallsvinkler og tilnærminger til helse, sykdom og forebyggende helsearbeid. Dagens helse- og omsorgsutfordringer settes inn i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, og det drøftes hvordan utfordringene kan møtes og/eller forebygges. Fokus settes på særskilte helseutfordringer som yrkesutøvere i helse- og oppvekstfag kan møte i sin yrkesutøvelse. Ulike teorier om læring, læreprosesser og tilpasset opplæring danner grunnlag for å kunne gi en helhetlig og relevant yrkesopplæring.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om dagens helseutfordringer, og kan sette disse inn i et samfunnsmessig, historisk og globalt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale helseutfordringer innen eget primæryrke
  • har grunnleggende kunnskap om ulike tilnærminger, arenaer, og strategier innen forebyggende helsearbeid i skole og arbeidsliv

Har kunnskap om forebygging av psykiske plager og lidelser, samt hjelpetilbud innen psykisk helsevern:

  • Har kunnskap om læring og om ulike læringsteorier som kan anvendes i opplæring av yrkesutøvere.
  • Har kunnskap om yrkesdidaktikk som kan bidra til å legge til rette for en helhetlig og meningsfull yrkesopplæring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere aktuelle arenaer og samarbeidspartnere for yrkesutøvere innen helse- og oppvekstfagene
  • kan orientere seg i og anvende forskning som omhandler helseatferd, livsstil, livsløp og forebyggende helsearbeid
  • kan orientere seg i aktuelle dokumenter som legger føringer for samfunnets helsepolitikk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere relevant yrkesopplæring innen forebyggende helsearbeid
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring og differensierte læreprosesser i skole og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte ulike helseforståelser, og vurdere hvilken betydning hver enkelt av disse har for tilnærmingen til helse og sykdom
  • kan forklare begrepet folkehelse og drøfte ulike ideologiske tilnærminger til forebyggende helsearbeid
  • kan identifisere og drøfte ulike faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan drøfte sammenhenger mellom verdier og kulturelle og samfunnsmessige forhold som kan påvirke fysisk og psykisk helse
  • kan analysere og være kritisk til reklame og markedsføring rettet mot helse
  • kan drøfte hvordan en kan legge til rette for en relevant og helhetlig opplæring knyttet til aktuelle læringsteorier

Examiners

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning med dialog, klassediskusjoner, gruppearbeid.

Overlapping courses

Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 prosent).

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.