EPN-V2

MEST4311 Research Theory and Method Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Dette emnet belyser aktuell teori for et tverrestetisk kunstfelt gjennom perspektiver hentet fra nyere kunstteori, samt medie- og performanceteori. Emnet vil presentere begreper som er sentrale i samtidens estetiske fagfelt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid. Studentene vil i praksis arbeide med dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt, samt delta i tverrestetisk samarbeid.

  • Required preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • maktrelasjoner og former for makt,
    • organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
    • organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
    • anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
    • planlegge og iverksette endringsprosesser.

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
    • bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
    • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
    • anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.
  • Learning outcomes

    Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse.

  • Teaching and learning methods

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utvikling av praktisk-estetisk prosjektarbeid i en forskningskontekst
    • har oversikt over presentasjonsmuligheter og visningsformer for eget praktisk-estetisk arbeid
    • har inngående kunnskap om relevante estetiske samtidsuttrykk
    • har kunnskap om perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling i det estetiske feltet
    • har profesjonell kunnskap om teknikk og metoder som trengs i eget praktisk-estetisk arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig praktisk-estetisk prosjekt.
    • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid sett i en forskningskontekst
    • kan foreta etiske refleksjoner innenfor teori og praksis i praktiske-estetiske prosjekter
    • kan reflektere over, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
    • kan orientere seg i kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser
    • kan sette estetiske uttrykk inn i aktuelle samfunnssammenhenger i forhold til perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling,
  • Course requirements

    Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene. Gruppedeltagelse er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Assessment

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver og levere et kort referat fra denne gruppediskusjonen. Ledelse av en gruppediskusjon i løpet av kurset er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.

  • Grading scale

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.

  • Overlapping courses

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.