Programplaner og emneplaner - Student
MEST4311 Research Theory and Method Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Dette emnet belyser aktuell teori for et tverrestetisk kunstfelt gjennom perspektiver hentet fra nyere kunstteori, samt medie- og performanceteori. Emnet vil presentere begreper som er sentrale i samtidens estetiske fagfelt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid. Studentene vil i praksis arbeide med dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt, samt delta i tverrestetisk samarbeid.
-
Required preliminary courses
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- maktrelasjoner og former for makt,
- organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver, og
- organisasjons- og ledelsesformer i norsk arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare relasjoner mellom individer i virksomheter,
- anvende teoretiske perspektiver for å forklare hvordan relasjoner mellom grupper oppstår og utvikles, og
- planlegge og iverksette endringsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle, forklare og anvende ulike perspektiver på makt i virksomheten,
- bruke perspektiver på makt og opposisjoner i kritisk refleksjon av egen virksomhet,
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed, og
- anvende forhold mellom makt og opposisjon som grunnlag for innovasjon.
-
Learning outcomes
Emnet er et typisk integrasjonsemne som søker å se tidligere emner og fag i teoretisk og praktisk sammenheng. Emnet krever ingen spesielle forkunnskaper, men bygger på at studentene har en viss samfunnsfaglig bakgrunn innen tidligere studier i metode, økonomi, organisasjon og ledelse.
-
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling av praktisk-estetisk prosjektarbeid i en forskningskontekst
- har oversikt over presentasjonsmuligheter og visningsformer for eget praktisk-estetisk arbeid
- har inngående kunnskap om relevante estetiske samtidsuttrykk
- har kunnskap om perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling i det estetiske feltet
- har profesjonell kunnskap om teknikk og metoder som trengs i eget praktisk-estetisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig praktisk-estetisk prosjekt.
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid sett i en forskningskontekst
- kan foreta etiske refleksjoner innenfor teori og praksis i praktiske-estetiske prosjekter
- kan reflektere over, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
- kan orientere seg i kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser
- kan sette estetiske uttrykk inn i aktuelle samfunnssammenhenger i forhold til perspektiver på økologi, globalisering, mangfold, kjønn og likestilling,
-
Course requirements
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene. Gruppedeltagelse er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
-
Assessment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle studentene skal i løpet av kurset lede en gruppediskusjon hver og levere et kort referat fra denne gruppediskusjonen. Ledelse av en gruppediskusjon i løpet av kurset er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen.
-
Grading scale
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Examiners
Gradert skala A-F.
-
Overlapping courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.