EPN-V2

MEST4221 Art and Design Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

  • Required preliminary courses

    Emnet går over et semester med ca. en kveld i uken, pluss noen lørdager. Den omfatter 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg.

  • Learning outcomes

    Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
    • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
    • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
    • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
    • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
    • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
    • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
    • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
    • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
    • drøfte utdanning innen formgiving, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
  • Teaching and learning methods

    Eksamensform er en individuell prosjektoppgave. Omfanget i tid strekker seg over fire uker med heltidsstudier. Eksamen skal omfatte et produkt innen visuelle medier med hovedvekt på bildeuttrykk og en teoretisk del knyttet til pensum og prosessdokumentasjon.

    Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Produktets estetiske og tekniske kvaliteter.
    • Skriftlig og visuell dokumentasjon som beskriver ide, prosess og produkt inkludert drøftinger av valg som er gjort underveis.
    • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til gitt problemstilling i prosjektoppgaven.

    Eksamen kan påklages.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Grading scale

    Emnet tilbys som enkeltemne og vil i sin helhet tilbys digitalt.

  • Examiners

    • Digitale bilder og visuelle virkemidler.
    • Metode for ideutvikling.
    • Utstyr og programvare.
    • Bildebehandling, illustrasjon, grafisk layout og foto.
    • Lov om opphavsrett og personvern.