EPN-V2

MENDIPRA Knowledgebased Clinical Physiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.

    Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.

  • Required preliminary courses

    Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, simulering på SF-enheten og selvstudier.

    For studenter som gjennomfører emnet 5A i høstsemesteret, består emnet av ca. to uker teoretisk undervisning som forberedelse til kliniske studier, samt åtte uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.

    For studenter som gjennomfører emnet 5B i vårsemesteret, består emnet av 10 uker kliniske studier med direkte pasientkontakt.

  • Learning outcomes

    Ingen.

  • Teaching and learning methods

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Course requirements

    Ikke relevant.

  • Assessment

    Bestått/ikke bestått.

  • Grading scale

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

  • Examiners

    Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.