EPN-V2

MENDI2300 Rehabilitation and Habilitation Course description

Course name in Norwegian
Rehabilitering og habilitering
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Required preliminary courses

Opptakskrav enkeltemne:

  • Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen eller annen treårig pedagogisk utdanning

Øvrige krav:

For opptak til fagfordypning i norsk tegnspråk kan søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
  • redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
  • redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
  • redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
  • beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon og forslag til tiltak
  • redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
  • dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
  • beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
  • beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
  • reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
  • diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Obligatorisk tilstedeværelse:

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min

Permitted exam materials and equipment

Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.