EPN-V2

MENDI2300 Rehabilitation and Habilitation Course description

Course name in Norwegian
Rehabilitering og habilitering
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Rehabilitering sees som en planlagt prosess hvor fysioterapeuten er bidragsyter blant mange aktører for å bistå brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse sosialt og i samfunnet. Rehabilitering belyses gjennom ulike perspektiv.

Fokus er rettet 6 fagområder: rehabilitering og habilitering (2 stp.), fysioterapeutisk tilnærming innen psykisk helsearbeid (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med nevrologiske lidelser (3 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til barn med funksjonsutfordringer (4 stp.), fysioterapeutisk tilnærming til personer med respirasjonslidelser (2 stp.) og fysioterapeutisk tilnærming til personer med hjertelidelser (1 stp.).

Fokus er også på faglige og etiske dilemmaer som kan skape konflikt i individuelt rehabiliteringsarbeid. Emnet omfatter rammebetingelsene som styrer behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Learning outcomes

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Obligatorisk tilstedeværelse:

Det kreves:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager.Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.