EPN-V2

MENDI2200 Public Health, Physical Activity and Movement Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Overordnet tema er bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende og forebyggende perspektiv. Bevegelse og fysisk aktivitet belyses ut fra ulike teoretiske perspektiver som integreres med ferdighetstrening og praksis. Treningslære og bevegelseslære er en viktig del av emnet. Det legges stor vekt på gruppetrening. Emnet omhandler også rammebetingelsene som styrer helsefremmende og forebyggende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanen i skolen og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
  • har kunnskap om didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
  • har kunnskap om et utvalg av kristne kirkesamfunn og kristendommens historie
  • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
  • kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
  • kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
  • kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
  • har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
  • kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
  • kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
  • har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
  • har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
  • planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
  • planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
  • demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
  • reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
  • drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
  • drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
  • anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
  • formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
  • drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
  • bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi. Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.

Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4-6 oppgaver på til sammen 7000 ord.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % obligatorisk deltagelse i praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltakere
  • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis

Assessment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Grading scale

Oppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.