Programplaner og emneplaner - Student
MENDI2200 Public Health, Physical Activity and Movement Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student must have been admitted to the study programme.
Required preliminary courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain the most common pathological processes
- can explain pathology, symptoms, signs, observations and treatment in patients with diseases of the respiratory organs, cardiovascular diseases and circulatory disorders and diseases of the nervous system
- can present knowledge of diabetes
- can describe diseases of the digestive system
- can explain disease manifestation in elderly people
- can describe serious infections
- can describe what cancer is and how cancer is treated
- can describe the fundamental principles of hygiene and infection control
Skills
The student
- can apply knowledge of pathological processes and types of treatment as a basis for understanding sick persons
- can apply and disseminate knowledge about diseases of the musculoskeletal system
- masters management of infectious material
- can use knowledge of the discipline in a written presentation
General competence
The student
- understands how disease is manifested through vital signs and symptoms
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
- har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
- kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
- kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
- har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
- har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
- planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
- planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
- ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
- demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
- reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
- drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
- drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
- anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
- formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
- drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
- bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi. Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.
Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4-6 oppgaver på til sammen 7000 ord.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 % obligatorisk deltagelse i praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltakere
- minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe, inntil 45 minutter
Grading scale
No aids permitted.
Examiners
Grade scale A-F.