EPN-V2

MENDI1200 Physiology Course description

Course name in Norwegian
Fysiologi
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet omhandler kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger. Videre omhandler det normalfysiologiske mekanismer og prosesser i ulike organsystemer og hvordan de ulike organsystemer fungerer sammen som helhet. Læringsutbyttene i fysiologi er grunnleggende for å forstå konsekvenser av skader og sykdom, og forutsettes for å forstå fysioterapivirksomhet som aktualiseres i etterkommende emner.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om normale fysiologiske mekanismer og funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet
  • har kunnskap om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i celler og vev
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nervesystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sansesystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i muskelsystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i sirkulasjonssystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i respirasjonssystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i fordøyelsessystemet, i energimetabolismen og innen basal ernæringsfysiologi
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i kroppens temperaturregulering
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
  • kan beskrive og gjøre rede for mekanismer og funksjoner i nyre- og urinveissystemet
  • kan beskrive og gjøre rede for forplantning og seksualfunksjon
  • kan beskrive og gjøre rede for fysiologiske prosesser i hvile og aktivitet samt ved ulike typer påkjenninger
  • kan beskrive og gjøre rede for betydningen av fysisk aktivitet og forebygging av livsstilssykdommer
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale temaer innen klinisk fysiologi

Teaching and learning methods

Arbeidsformene er ressursforelesninger, selvstudier og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.

Course requirements

The course builds on the insight that a company's management does not necessarily satisfy the objectives of investors and credit providers. Incentives and controls systems are important means of eliminating goal conflicts. Agency models (adverse selection and moral hazard) are therefore important in the course. Recent research and current articles will play a key role in the course.

Assessment

None.

Permitted exam materials and equipment

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of how internal and external mechanisms can contribute to increasing value creation by improving corporate governance. (Internal mechanisms deal with such factors as the independence of the board of director and the biggest owner's ownership interest, while external mechanisms include the importance of bank connections, competition in the product market and public regulation)
  • an overview of the most important case areas in and results from empirical research on corporate governance
  • deep insight into financial economics and a critical understanding of relevant techniques, statistical methods and data sources

Skills

The student is capable of

  • applying relevant techniques, statistical methods and data sources in different investigations as an integrated part of theoretical and empirical discussions
  • processing formal models and conducting own investigations by choosing elements that are important in an organisation and management perspective

Grading scale

The course is taught in plenary lectures, and students work on and discuss different assignments in groups and plenary sessions.

Examiners

Three written assignments must be handed in by set deadlines during the semester. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment. Approval of the assignments is a condition for taking the exam. If an assignment is not approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version. The lecturer will inform students about deadlines for submission.