EPN-V2

MEK1000 Mathematics 1000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1000
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne faglig kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner og senere i studiet.

Required preliminary courses

Mange organisasjoner opplever i dag store utfordringer knyttet til digital transformasjon og møter alternative organisasjons- og forretningsmodeller som utfordrer eksisterende måter å skape verdi på. I offentlig og privat sektor finnes det et stort mulighetsrom for endring ved bruk av digitale løsninger. Det å bygge og ha kunnskap om måter å fasilitere og jobbe med dette på er sentralt for å få til en god transformasjon, for å sikre konkurransefortrinn og god ressursutnyttelse av offentlige midler - og et konkurransedyktig Norge.

Emnet Digital transformasjon og ledelse har til hensikt å gi kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte digitale endringsprosesser. Emnet er bygget opp rundt et selvvalgt digitalt endringsprosjekt - gjerne fra egen organisasjon, og har til hensikt å understøtte og medvirke til fremdrift i prosjektet og at det lykkes.

I emnet omhandles sentrale begreper innen digitalisering og ulike former for digital teknologi. Digitalisering handler likevel om mye mer enn teknologi. Det er like viktig hvordan teknologien forstås og brukes i organisasjoner. Det er ikke teknologien i seg, men den unike bruken som kan gi grunnlag for verdiskaping. Dette emnet tar derfor for seg sammenhengen mellom teknologi, mennesker, organisasjon og strategi, og ser digitalisering som et middel i organisasjons- og forretningsmodellinnovasjon - heller enn noe som er et mål i seg selv.

I tillegg formidles konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk digital endring i organisasjoner. Emnet integrerer således disipliner som teknologi, ledelse, strategi, innovasjon og organisasjonsfag.

Innholdet i emnet skal gi studenten dybdeforståelse for hvordan man leder, tenker strategisk og handler i forhold til digitalisering. I tillegg til å ta et strategisk perspektiv på teknologi har emnet til hensikt å bidra til å utvikle visjon, strategi og handlingsplaner for den enkelte leder i eget digitaliseringsarbeid.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap om digital transformasjon, sentrale begreper og teknologier innen digitalisering, inkludert kunstig intelligens (AI),
  • kunne analysere drivere i digitalisering og interessentsystemet knyttet til digitaliseringsarbeid,
  • kunne analysere strategiske problemstillinger ut ifra forretningsmodellen og ha inngående kunnskap om hvordan teknologi henger sammen med forretningsmodellen, og
  • ha avansert kunnskap om alternative strategier knyttet til digitalisering og muligheter for verdiskaping fra digital teknologi.

Ferdigheter

Studenten skal evne å

  • gjennomføre en inngående analyse av potensial, muligheter og utfordringer knyttet til digital transformasjon for en organisasjon,
  • gjennomføre et selvstendig avgrenset utviklingsprosjekt knyttet til digital transformasjon og utvikling i en organisasjon,
  • gjennomføre inngående analyser av ulike interessenter i et digitaliseringsprosjekt, kommunisere med disse, samt evne å se og skape felles insentiver, og
  • gjennomføre selvstendig testing og vurdering av ulike digitale løsninger.

Generell kompetanse

Studenten skal evne å

  • forholde seg kritisk til digitalisering og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for digital strategisk tenkning,
  • bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til digital ledelse i organisasjoner, og
  • anvende innsikt knyttet til digital transformasjon for å utvikle egen organisasjon gjennom en digitaliseringsprosess.

Course requirements

Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere digital undervisning, webinarer, videoforelesninger, studentpresentasjoner, nettbaserte diskusjoner, casediskusjoner, innleveringer samt andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med innleveringer knyttet til emnets tematikk og til eget endringsprosjekt. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent med VDTR6000 Digital transformasjon og ledelse. Emnet overlapper 8 studiepoeng med VDTRK6000 Digital transformasjon og ledelse for næringsklynger.