EPN-V2

MED4000 Media Development and Media Research Course description

Course name in Norwegian
Medieutvikling og medieforskning
Study programme
Master's Programme in Media Development
Master's Programme in Media Development, part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Det obligatoriske emnet medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediefeltet. Med mediefeltet menes i denne sammenheng journalistikk, sakprosa, andre former for medieproduksjon og mediebruk, samt kommunikasjonsarbeid. Emnet gir en breddeoversikt over sentrale medieteoretiske forskningsfelt- og tradisjoner, samt ferdigheter i å finne og anvende sentrale teorier og forskning. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om teorier og forskning knyttet til strukturelle rammevilkår for mediene med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser og forhold knyttet til mediebruk.
  • innsikt i sentrale utviklingstrekk i og sentrale teoretiske perspektiver på mediefeltet både historisk og i nåtid, nasjonalt og internasjonalt. Dette omfatter kjønns- og mangfoldsperspektiver i medieforskningen.
  • kunnskap om utviklingen av forskjellige medieprofesjoner og deres praksiser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
  • utforme en problemstilling for et masterprosjekt innenfor medieutvikling
  • designe et praksisnært teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til å vurdere andres forskningsarbeid kritisk
  • har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

Teaching and learning methods

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Utvikle en foreløpig skisse til et masterprosjekt som angir et teoretisk utgangspunkt og problemstilling. Lengde: 3-5 sider.

Formålet med oppgaven er å øve studentene i å omsette teoretisk kunnskap til en konkret problemstilling som igjen kan hjelpe dem i gang med et masterprosjekt. Oppgaven er knyttet til pensum og undervisning i dette spesifikke kurset og peker samtidig fremover mot det videre arbeidet i masterløpet.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

Skrivekurs er obligatorisk aktivitet i emnet. Skrivekurset har fokus på idéutvikling for et masterprosjekt. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Assessment

The student must have been admitted to the study programme.

Permitted exam materials and equipment

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making

Grading scale

The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.

Examiners

None.

Course contact person

Ragnhild Kristine Olsen