EPN-V2

MED4000 Media Development and Media Research Course description

Course name in Norwegian
Medieutvikling og medieforskning
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Det obligatoriske emnet medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediefeltet. Med mediefeltet menes i denne sammenheng journalistikk, sakprosa, andre former for medieproduksjon og mediebruk, samt kommunikasjonsarbeid. Emnet gir en breddeoversikt over sentrale medieteoretiske forskningsfelt- og tradisjoner, samt ferdigheter i å finne og anvende sentrale teorier og forskning. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om teorier og forskning knyttet til strukturelle rammevilkår for mediene med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser og forhold knyttet til mediebruk.
    • innsikt i sentrale utviklingstrekk i og sentrale teoretiske perspektiver på mediefeltet både historisk og i nåtid, nasjonalt og internasjonalt. Dette omfatter kjønns- og mangfoldsperspektiver i medieforskningen.
    • kunnskap om utviklingen av forskjellige medieprofesjoner og deres praksiser.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
    • utforme en problemstilling for et masterprosjekt innenfor medieutvikling
    • designe et praksisnært teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har utviklet kompetanse til å vurdere andres forskningsarbeid kritisk
    • har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen består av forelesninger, skrivekurs og pensumseminarer. I skrivekurset vil studenten blant annet få trening i praktisk skriving. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Utvikle en foreløpig skisse til et masterprosjekt som angir et teoretisk utgangspunkt og problemstilling. Lengde: 3-5 sider.

    Formålet med oppgaven er å øve studentene i å omsette teoretisk kunnskap til en konkret problemstilling som igjen kan hjelpe dem i gang med et masterprosjekt. Oppgaven er knyttet til pensum og undervisning i dette spesifikke kurset og peker samtidig fremover mot det videre arbeidet i masterløpet.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

    Skrivekurs er obligatorisk aktivitet i emnet. Skrivekurset har fokus på idéutvikling for et masterprosjekt. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Vurderingsformen er en individuell, skriftlig 4-dagers hjemmeeksamen. Lengde: ca 6-8 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A - F.

  • Examiners

    Det benyttes to sensorer, og for et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern. Karakterene på uttrekket danner grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Course contact person

    Ragnhild Kristine Olsen