Programplaner og emneplaner - Student
MBSO-300 Business and industry and the environment Course description
- Course name in Norwegian
- Næringsliv og miljø
- Study programme
-
Community Work in Business and Public Arena
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter knyttet blant annet til læringsressurser
- har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læringsressurser i lys av teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning innen motivasjon og vurdering, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved vurderingspraksisen
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med tanke på samfunnsmessig endring og utvikling relevans for begynneropplæring
- kan analysere og vurdere digitale læringsressurser sett i lys av relevant teori innenfor begynneropplæring
- kan reflektere rundt tilpasset opplæring og vurdering i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
- kan anvende et kritisk blikk på læreplaner i og overordet fag et begynneropplæringsperspektiv
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Et todelt arbeidskrav knyttet til praksis:
- Studenter skal i grupper gjennomføre to arbeid med elever på småskoletrinnet på bakgrunn av godkjent problemstilling, ett i matematikk og ett i norsk, eller ett større tverrfaglig opplegg. I begge oppgavene skal pedagogiske perspektiver integreres. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
- Etter gjennomføring leveres en digital presentasjon som sammenfatter resultater og knytter disse til pensumlitteraturen. Omfang tilsvarende 12-15 minutter. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å integrere teori knyttet til begynneropplæring i et undervisningsopplegg og drøfte disse, samt økt digital kompetanse.
Et arbeidskrav som skal presenteres i undervisningen i form av en utdanningsmesse.
- Deltakelse på seminar der studenter i gruppe muntlig presenterer analyse og vurdering av læringsressurser i norsk og i matematikk for trinn 1-4. For begge fag skal pedagogiske perspektiver integreres. I tillegg skal studentene ha en skriftlig framstilling. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe på utdanningsmessa og skriftlig ett A4-ark per læringsressurs. Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen. Det er obligatorisk oppmøte på seminaret. Formålet med arbeidskravet er økt kompetanse i teoribasert vurdering av læringsressurser, samt å erfare presentasjonsformer som egner seg i begynneropplæringen.
MERKNAD!
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav:
Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan
- forklare hvordan virksomheter kan påvirke det ytre miljøet.
- referere til rammebetingelsene næringslivet jobber under på ytre miljøområdet. (økologisk, markedsmessig, juridisk, standarder m.m.)
- forklare hvordan bedrifter og den enkelte ansatte kan bidra til omstilling i egen bedrift
- gjenkjenne sentrale fagmiljøer på fagfeltet
Ferdigheter:
Studenten kan
- vurdere hva som er en gitt virksomhet sine mest sentrale utfordringer mht. ytremiljø
- identifisere og utrede aktuelle tiltak mot virksomhetens ytremiljøproblemer
- identifisere mulige virkninger for egen bedrift/virksomhet av endrede rammebetingelser
- gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid mht. en gitt virksomhets påvirkning av det ytre miljøet
Generell kompetanse:
Studenten kan
- presentere faglige problemstillinger, analyser og aktuelle tiltak innenfor fagområdet næringsliv og ytremiljø
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til næringsliv og ytremiljø
- delta i/bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med ens virksomhets ansatte innen fagområdet
Teaching and learning methods
Studiet består av 1,5 uker institusjonell undervisning og 6 mnd. egenstudier på deltid. Undervisningen vil bl.a bygge på studentenes erfaringer, og variere mellom forelesninger, diskusjoner, ekskursjon og gruppearbeid omkring de aktuelle temaene. Gruppearbeidet vil også være relatert til egenstudiets innsendingsoppgaver. For de som har lese-og skrivevansker vil AOF Norge legge tilrette og bistå med hjelpemidler for å avhjelpe dette.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 85 prosent tilstedeværelse på samlinger/undervisning.
- deltakelse i gruppearbeid, med innlevering av prosjektgave. Den skriftlige innleveringen skal bestå av 2300 ord (+/- 20 %).
- deltakelse i gruppearbeid, med utarbeidelse av en artikkel som er på 350 (+/- 20 %). Artikkelen skal gjenspeile funn fra arbeidet med prosjektoppgaven og brukes overfor de respektive faglige organisasjoner og blir derved en trening i å uttrykke seg i dette formatet.
- gruppearbeidene skal være innsendt min. 14 dager før 2. samling og skal framlegges i plenum.
Oppgave 1, prosjektoppgaven, gis vurderingen godkjent/ikke godkjent. Oppgave 2, artikkelen, gis en muntlig tilbakemelding - godkjent/ikke godkjent.
Assessment
Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Grading scale
- Begynneropplæring sett i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring i det digitale samfunnet
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i begynneropplæringen
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- En forskningstilnærming til bruk av klasseromobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Examiners
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.