Programplaner og emneplaner - Student
MBSO-100 Environment and society Course description
- Course name in Norwegian
- Miljø og samfunn
- Study programme
-
Community Work in Business and Public Arena
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal gjennomføre praktiske oppgaver på egen arbeidsplass.
Required preliminary courses
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre veiledningsaktiviteter på egen arbeidsplass og i studentgruppa. Arbeidet dokumenteres fortløpende gjennom logger etter gitte kriterier. Loggene vil danne utgangspunkt for de tre arbeidskravene. Studentgruppene drives av studentene selv og er en samarbeidsarena for planlegging, refleksjon, dialog og veiledning - og gjennomføres som strukturerte gruppeveiledninger.
Arbeidskrav 1: Studentgruppene presenterer muntlig for medstudentene felles refleksjoner over grovplanlegging av veiledningsaktiviteter de vurderer å gjennomføre på egne arbeidsplasser i løpet av semesteret, 10-15 minutter. Veiledningstiltakene skal ha fokus på enten profesjonsveiledning, prosessveiledning og/eller kvalitetsutvikling på egen arbeidsplass. Presentasjonen skal danne utgangspunkt for gruppediskusjoner.
Arbeidskrav 2: Hver studentgruppe skal lage en felles videopresentasjon eller podkast. Den skal ta tak i et utvalg av de veiledningstiltakene de enkelte studentene har planlagt, gjennomført, dokumentert og vurdert på egen arbeidsplass. Videoen/podkasten kan for eksempel være i form av en veiledningssamtale der gruppa har hovedfokus på fellestrekk ved de erfaringene de har gjort seg i løpet av sine utviklingsarbeid. I videoen/podkasten skal gruppa også drøfte noen av erfaringene de har gjort seg i lys av teori og relevant forskning. Hensikten med dette arbeidskravet er i stor grad å prøve ut strategier for presentasjon med tanke på muntlig eksamen. Omfang på videoen/podkasten skal være 8-10 minutter.
Arbeidskrav 3: Det skal som grunnlag for presentasjonen foreligge en individuell skriftlig beskrivelse om hvordan den enkelte student har planlagt og gjennomført sitt prosjekt på egen arbeidsplass. Teksten skal ha med referanser til teori og forskning som har gitt retning og har belyst arbeidet den enkelte student har gjennomført og en litteraturliste som studenten har brukt. Omfang 1500 ord +/-10%. Litteraturlisten og innholdsfortegnelsen regnes utenom.
Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
Learning outcomes
Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.
Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.
Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.
Det gis én karakter for muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Teaching and learning methods
Bestått/ikke bestått
Course requirements
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen.
Assessment
I emnet drøftes følgende tema:
- Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
- Redskaper til prosessveiledning
- Konflikthåndtering i samarbeid
- Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
- Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
- Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
- Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
- Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
- Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
- GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
- Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F. A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.
Examiners
Én intern og én ekstern sensor vurderer alle besvarelser.