Programplaner og emneplaner - Student
MBP-FORMET Research Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetodologi
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- bruke matriseregning til å løse systemer av linære likninger
- bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger
- gjøre rede for konvergensbegrepet og metoder for å bestemme konvergens
- gjøre rede for potensrekkeutvikling av funksjoner og tilnærming ved Taylorpolynomer
- drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger
Ferdigheter
Studenten kan:
- Gauss-Jordan eliminasjon og matriseregning
- finne inverse matriser og determinanter
- beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
- anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
- bestemme konvergens av rekker med bl.a. forholdstesten, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
- finne Maclaurinrekker og tilnærmingspolynomer til kjente funksjoner og bruke Taylorpolynomer til å finne tilnærmingsverdier for integraler og grenseverdier
- beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
- tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i flere variable til å bestemme målefeil og usikkerhet
- bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
- anvende matematikkverktøy på matriser, rekker og funksjoner av to variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
Content
Gradert skala A-F.
Assessment
Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
Grading scale
Ingen arbeidskrav.
Examiners
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.