EPN-V2

MBP-FORMET Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetodologi
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Learning outcomes

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

· har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser

Ferdigheter

Studenten

· kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet

· kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

· kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer

· har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet

Content

· Om å nærme seg et forskningsfelt

· Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid

· Forskerrollen og forskningsetikk

· Litteratursøking

· Skriving av vitenskapelig tekst

Assessment

Eksamen består av to komponenter:

· skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer

· muntlig presentasjon i gruppe

Delene vurderes samlet.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten:

· ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven

· ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori

· vist evne til sjølstendig faglig refleksjon

· vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Grading scale

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.