EPN-V2

MBP-FORMET Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetodologi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Learning outcomes

    Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    · har grundig kunnskap om kvalitative tilnærmingsmåter ved innsamling og bearbeiding av data som for eksempel intervju, case study, etnografi, aksjonsforskning, video-baserte analyser

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende kunnskapen om kvalitative metoder i et prosjektarbeid med relevans for barnehagefeltet

    · kan planlegge og gjennomføre et mindre empirisk arbeide/prosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan reflektere over metodologiske og vitenskapsteoretiske problemer

    · har forståelse for og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til forskning i barnehagefeltet

  • Content

    · Om å nærme seg et forskningsfelt

    · Planlegging og gjennomføring av et mindre empirisk arbeid

    · Forskerrollen og forskningsetikk

    · Litteratursøking

    · Skriving av vitenskapelig tekst

  • Assessment

    Eksamen består av to komponenter:

    · skriftlig prosjektrapport i gruppe (ca. 15-20 sider) som leveres i tre eksemplarer

    · muntlig presentasjon i gruppe

    Delene vurderes samlet.

    Vurderingskriterier

    For å oppnå karakteren bestått må studenten:

    · ha avgrenset og presisert sin tolkning av oppgaven

    · ha dokumentert fagkunnskap om emnet gjennom å ta utgangspunkt i pensumlitteratur, evt. annen relevant teori

    · vist evne til sjølstendig faglig refleksjon

    · vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst

    Ny/utsatt eksamen

    Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Ny/utsatt prøve kan gjennomføres individuelt dersom ny gruppe ikke kan dannes. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

  • Grading scale

    Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor.