EPN-V2

MBP-FORMET Research Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetodologi
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • bruke matriseregning til å løse systemer av linære likninger
  • bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger
  • gjøre rede for konvergensbegrepet og metoder for å bestemme konvergens
  • gjøre rede for potensrekkeutvikling av funksjoner og tilnærming ved Taylorpolynomer
  • drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Gauss-Jordan eliminasjon og matriseregning
  • finne inverse matriser og determinanter
  • beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
  • anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
  • bestemme konvergens av rekker med bl.a. forholdstesten, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
  • finne Maclaurinrekker og tilnærmingspolynomer til kjente funksjoner og bruke Taylorpolynomer til å finne tilnærmingsverdier for integraler og grenseverdier
  • beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
  • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i flere variable til å bestemme målefeil og usikkerhet
  • bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
  • anvende matematikkverktøy på matriser, rekker og funksjoner av to variable

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt

Content

Gradert skala A-F.

Assessment

Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

Grading scale

Ingen arbeidskrav.

Examiners

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.