EPN-V2

MBP-FFK Introduction to Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Forskningsforberedende kurs
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Kurset består av to deler.

Learning outcomes

a) Kvantitativ metode

Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

· kunnskap om og forståelse for kvantitative tilnærmingsmåter

Ferdigheter

Studenten kan

· kan bruke statistisk analyseverktøy som programmet SPSS eller tilsvarende

Generell kompetanse

Studenten kan

· lese og forstå statistiske analyser

· foreta en kritisk vurdering av statistisk forskning

b) Akademisk skriving Etter fullført studieemne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

· kunnskap om praktiske og teoretiske aspekter som kreves i en skriftlig fremstilling på masternivå

· kunnskap om akademisk skriving som tekstgenre

· kunnskap om kildebruk og kildekritikk i akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan

· bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan

· kunne argumentere for faglig ståsted gjennom relevant bruk av kilder og konstruksjon av akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten har

· kunnskap om og forståelse for hva det innebærer å skrive en masteroppgave

Content

a) Kvantitativ metode

Innhold

Innføring i statistikk og bruk av programmet SPSS.

b) Akademisk skriving

Innhold

Studenten skal gjennom kurset kunne bearbeide egne ideer og skisser til masteroppgaven både på et teoretisk, metodologisk og praktisk plan.

Course requirements

Del a) Obligatorisk tilstedeværelse (minst 80 %) på undervisningen.

Assessment

Eksamen

Individuelt skriftlig arbeid (5-8 sider), hjemmeeksamen. Nærmere retningslinjer for arbeidets innhold avgjøres i dialog mellom kursets leder og studentene.

Vurderingskriterier

For å oppnå karakteren bestått må studenten:

  • ha avgrenset og presisert en problemstilling/ skisse til masteroppgaven
  • dokumentere faglig innsikt og kjennskap til relevant teori
  • ha vist evne til sjølstendig faglig refleksjon
  • ha vist at hun/han har tilegnet seg kunnskap om bruk av referanser i en vitenskapelig tekst.

Ny/utsatt eksamen

Ved stryk eller gyldig forfall til eksamen kan studentene gå opp til ny/utsatt eksamen neste studieår/semester i den/de delen(e) kandidaten ikke består. Prøven arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Det gis karakteren bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes interne sensorer.