Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4710 Scientific theories and methods I Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapelig teori og metode I
- Study programme
-
Master Programme in archival, library and information sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet er det første av to obligatoriske metodeemner. I dette emnet introduseres vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningsprosessen samt et utvalg av kvantitative og kvalitative metoder med vekt på datainnsamling. Formålet med emnet er å kvalifisere studentene til å kunne lese og forstå forskning, å kunne argumentere for valg av relevante metoder og teorier og kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt.
Sammen med emnet Vitenskapelig teori og metode II utgjør dette emnet fundamentet for masterprogrammets metodeundervisning.
Undervisningsspråk er norsk
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt.
- spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning.
- spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling av forskningsdata.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- gjøre kvalifiserte valg av forskningsmetodologi for egen forskning, og evaluere andres valg av metodologi.
- anvende kvalitativ eller kvantitativ metode der metodevalg henger godt sammen med forskningsspørsmål / hypoteser.
- forstå og anvende forskningsetiske prinsipper i praksis.
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig.
- kan selvstendig utforme et forskningsprosjekt og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig.
- kan tolke, formidle og drøfte resultater av vitenskapelige undersøkelser.
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.
Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
Assessment
Emnet skal dyktiggjøre studenten i trafikkpedagogisk utviklingsarbeid med utgangspunkt i utfordringer og muligheter studentene ser for seg i framtidens trafikkopplæring eller innenfor temaet trafikk, samfunn og trafikksikkerhet.
I dette semester gjennomfører studentene et utviklingsprosjekt. Prosjektet skal ha utgangspunkt i utfordringer studenten erfarer tilknyttet undervisning av medstudenter i trafikksikkerhet. Prosjektet knyttes opp mot pensumlitteraturen, og gir en grunnleggende innføring i forsknings- og utviklingsarbeid.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emne TLP7100 må være bestått før eksamen i emne TLP7200 kan avlegges.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kunnskap om behovs- og forventningsavklaringer ved igangsetting av utviklingsarbeid
- kunnskap om trafikksikkerhetsarbeid
- kunnskap om bruk og utnyttelse av digitale verktøy i undersøkelser og utviklingsarbeid
- kunnskap om prosjektarbeid
- har grunnleggende kunnskap om forskningsmetoder, kvalitet og etikk i forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid
- har kjennskap til ulike veiledningsmetoder og digitale læringsverktøy
- kan analysere, dokumentere og drøfte resultater i et utviklingsarbeid slik at det belyser en problemstilling skriftlig
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til alle sider ved trafikkopplæringen, og ser områder som kan utvikles
- kan kommunisere konstruktivt med medlærere/medstudenter
Examiners
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av video og annet teknisk utstyr