Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4240 Institutions Promoting Information and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Informasjons- og kulturinstitusjoner
- Study programme
-
Library and Information Science, CoursesMaster Programme in archival, library and information sciencesMaster Programme in archival, library and information sciences – Part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen hjelpemidler er tillatt til muntlig eksamen. Alle hjelpemidler er tillatt i arbeidet med FoU-oppgaven.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor for FoU-oppgaven.
Learning outcomes
I dette emnet arbeides det videre med språkstrukturer i norsk tegnspråk, og ulike tekster, blandingsformer og språklige variasjoner er en del av undervisningen. Studentens tegnforråd blir videreutviklet, samtidig som deres ferdigheter i avlesning, forståelse og produksjon øker. På studiet brukes varierte læringsaktiviteter og læringsressurser for å støtte opp under studentenes egen språkinnlæring og faglige bevissthet. Disse læringsaktivitetene gir studentene innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk, på et basisnivå. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, tospråklighet og faglige kompetanse.
Samtidig er arbeidet med FoU-oppgaven, som har et omfang på 7000 ord (+/- ti prosent), sentralt i emnet. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn, eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for arbeidet med FoU-oppgaven:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.
Deler av denne undervisningen vil kunne skje i høstsemesteret, mens studenten har sitt hovedfokus på emnet Norsk tegnspråk 1.
Teaching and learning methods
Instruction will be given on a weekly basis and will be a combination of class room instruction on campus and hybrid/digital sessions.
Teaching methods alternate between lectures, seminars, group discussions, presentations and independent study.
Course requirements
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- An individual written paper of approx. 5 pages on a relevant topic concerning information and culture disseminating institutions
- A 15 minute oral presentation of the semester paper. Presentations are done individually, or in groups of two if writing the term paper together.
Presentations can be done on Zoom, in the classroom or recorded beforehand (ppt or video) and shall be submitted to Canvas afterwards for approval by course responsible (pass/fail).
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.
Assessment
Assessment is a semester paper. The paper can be written individually, the length should then be about 20 pages, or it can be written in a group of 2 students, the length should then be about 25 pages. Font and font size: Arial / Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.
Candidates who do not receive a passing grade on the semester paper can resubmit the paper once.
The semester paper can be written in Norwegian or English.
Permitted exam materials and equipment
All aids are allowed as long as the source reference rules are followed.
Grading scale
Letter grading A-F.
Examiners
An internal and external examiner make the assessment of all exams.
Admission requirements
You can apply for admission to this course outside the master's program. Admission requirements for the course are the same as for the master's programme in library and information science, as well as a minimum of a C grade average from the bachelor's degree.