EPN-V2

MBH5901 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.

  • Required preliminary courses

    For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
    • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
    • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
    • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
    • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
    • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
    • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
    • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
    • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
    • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
    • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
    • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold 
  • Content

    Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.

    Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.

    Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

    Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart.

  • Teaching and learning methods

    Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

    Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.

  • Course requirements

    • Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse/framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted. Ved gyldig fravær gjøres avtale med emneansvarlig om nytt framlegg.
    • Deltakelse på prosess-seminar med muntlig presentasjon av arbeidet underveis og deltakelser i diskusjon om felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen.

  • Assessment

    Masteroppgaven skal ha et omfang på 18.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

    Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

    Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

    Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

    Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

    Ny/utsatt eksamen

    En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

    Vurdering

    Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

    • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
    • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
    • tydelig avgrensning, det vil si at det er sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
    • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
    • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
    • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

    Publisering

    For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

  • Permitted exam materials and equipment

    Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

  • Grading scale

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Examiners

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
    • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og Google Cardboard.
    • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
    • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
    • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
    • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
    • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.