Programplaner og emneplaner - Student
MBH4460 Research Design and Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsdesign og metodologi
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetodologi og forskerroller i barnehageforskningen. Emnet gir fordypning i å lese og forstå forskning, betydningen av forskningsoversikter og å ta kritisk stilling til innhold i foreliggende forskning. Undervisningen setter forskning ved Institutt for barnehagelærerutdanning i sammenheng med nasjonal og internasjonal forskning. Det forventes stor grad av selvstendighet og aktiv deltagelse fra studentene.
Recommended preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe and explain factors with a bearing on illness, health and quality of life in groups or in the population as a whole
- can describe the epidemiological and demographical basis for public health work
- can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services, and is familiar with laws and acts of relevance to the services.
- can describe the UN Sustainable Development Goals and their significance to public health
- can describe the principles for user participation and resource orientation in local communities
- can assess and present inclusive and excluding factors that influence participation and sense of belonging in the big city
- can describe the three elements of evidence-based practice: research-based knowledge, experience-based knowledge, and the user’s needs
- can describe the levels in the knowledge pyramid, what characterises a scientific article (IMRAD), and can explain the difference between single studies and summarised research
Skills
The student
- can apply relevant legislation when arguing for equal services for different groups in a diverse society
- can apply occupational science and knowledge of human rights to argue for people's right to occupation and participation
- can plan and defend the use of activities to promote inclusion and belonging adapted to a user group in the big city
- can find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
- can reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
- can reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
- can develop precise questions and search for research-based knowledge
- can reflect on the cultural significance of activities for belonging in a local community
General competence
The student
- is capable of acting respectfully towards and building relationships with fellow students and with people in the city who are involved in the project work
- can critically assess health claims in the media
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om tematiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til barnehagerelevant forskning
- har utviklet sin kunnskap om forskningsdesign, forskningsoversikter, forskningsmetoder, analyse og forskningsetikk
- har særskilt kunnskap om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lese, forstå, orientere seg i og formidle forskning
- kan lage en oversikt over aktuell forskning innenfor et bestemt felt
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign
- kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller
Generell kompetanse
Studenten
- kan lese forskningspublikasjoner og identifisere likheter og forskjeller i hvordan publikasjonene er bygd opp
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsdesign og metodologi i barnehagerelevant forskning
- kan utvikle et forskningsdesign og kritisk reflektere over metodologien i eget prosjekt
- kan identifisere forskningsetiske problemstillinger knyttet til barnehagerelevant forskning
Content
In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:
- a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
- an individual reflection note that describes the group process and the student's own contribution to this, up to 350 words
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet er aktuelle arbeidsformer i emnet. Emnet krever en stor grad av selvstendighet hos studenten, både i arbeid med forskningsoversikter og metodologiske problemstillinger.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Studenten skal lage en poster som gir en oversikt over forskning innenfor et tema som er relevant for barnehagefeltet. Posteren skal utarbeides innenfor et oppgitt format, presenteres og gjøres digitalt tilgjengelig for alle studentene. Studentene skal gi tilbakemelding på minst én presentasjon. Omfang: Én poster og en 10-15-minutters presentasjon. Arbeidet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
- Planlegge og gjennomføre et møte med en forsker/forskergruppe ved OsloMet. Møtet skal handle om metode eller metodologi (omfang min. 45 minutter) og gjennomføres i gruppe.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Assessment
Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge retningslinjer for kildehenvisning følges.
Grading scale
All people have a right to an active everyday life and to participate in society. Promoting this right is part of the occupational therapist's social responsibility. Public health emphasises the distribution of health challenges in the population based on causal connections and risk factors related to education, work and living conditions. Public health also emphasises elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and society level, including the UN sustainability goals.
If people, for various reasons, do not have the opportunity to live an active and meaningful life with social connections, it can be detrimental to health. Social participation comprises inclusion and belonging at an individual, group and societal level.
In this course, students will work on a project that aims to develop an idea for an activity-based measure to promote inclusion and belonging for a vulnerable group in society.
Health management emphasises a fundamental understanding of how the health service is organised, of relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.
Examiners
The student must have been admitted to the study programme.