EPN-V2

MBH4460 Research Design and Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsdesign og metodologi
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

None.

Recommended preliminary courses

Det anbefales at studenten har fullført emnet MBH4100 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, eller tilsvarende emne.

Learning outcomes

  • Completed course SYKK/SYKP1410 Diseases and Health Deficits, 13 credits.
  • Passed course SYKK/SYKP1310 Administration of Medicine, 2 credits.

Content

Undervisningen gir innsikt i forskningsdesign og metodologi og om hvordan man kan lese, forstå og systematisere vitenskapelige tekster innenfor barnehageforskningen. Stikkord for innholdet i emnet er:

  • Nyere norsk og internasjonal barnehageforskning
  • Forskningsdesign
  • Forskningsoversikter
  • Metodologi
  • Forskerroller
  • Forskningsetikk

Teaching and learning methods

All answers are assessed by two examiners.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Course requirements

  • 5 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA20x Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1, 20 ECTS.
  • SYKK2100, SYKP2100 og SYKD2100 are fully overlapping.

Assessment

Individuell muntlig presentasjon på inntil 15 minutter og inntil 15 minutters samtale som skal fremføres for medstudenter og sensorer. Studenten skal utarbeide en skriftlig tekst som utdyper de valgte metodologiske perspektivene og som leveres sensorene på eksamensdagen, omfang 900 ord (+/- 10 %). Teksten skal danne grunnlaget for presentasjonen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten fremlegge en bearbeidet versjon av den skriftlige teksten som danner grunnlag for presentasjonen. Ved senere forsøk fremlegges ny oppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge retningslinjer for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.