Programplaner og emneplaner - Student
MBH4360 Kindergarten for a Sustainable Future Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehagen for en bærekraftig fremtid
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Behovet for omstilling og handling for å unngå en global natur- og klimakatastrofe har aldri vært større. I det store bildet kan barnehagene kanskje virke ubetydelige for å fremme forandring, men barnehagen kan være en viktig bidragsyter. For det første ved å gi barn begynnende erfaringer med bærekraftig utvikling: fremme respekt for natur og arter, utvikle solidaritet med andre mennesker samt hjelpe barn til kritisk tenkning. For det andre kan barnehagene gå frem som eksempler på praksis som bidrar til en bærekraftig utvikling. For å oppnå dette krever det barnehagelærere med kompetanse om bærekraftig utvikling og bærekraftdidaktikk for fremtidens barnehage.
Emnet Barnehagen for en bærekraftig fremtid er tverrfaglig og legger opp til en hel-tilnærming til barnehagen. Det vil si at bærekraftig utvikling ses i en helhetlig sammenheng og omfatter hele barnehagens virksomhet. Verdiene som formidles til barn må gjenspeiles i barnehagens praksis. Derfor vektlegges det en praktisk tilnærming der studentenes prosjekter foregår i barnehagen og relevante miljøer for barnehagen. Undervisningen vil fremme handlingskompetanse, praktisk kompetanse og kompetanse i kritisk tenkning. Målet er at barnehagen skal bli en del av fremtidens løsninger for å redusere det økologiske fotavtrykket.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om bærekraftig utvikling, herunder historisk bakgrunn og økologiske, sosiale og økonomiske sammenhenger og utfordringer
- har fordypet kunnskap om natur- og klimakrisen og de innvirkninger disse har på natur og samfunn
- har inngående kunnskap om pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og gjennomføre tverrfaglige prosjekter i barnehage knyttet til temaet bærekraftig utvikling som
- kan gi barn konstruktivt håp i møte med fremtida kan lede og veilede personalet i endrings- og utviklingsprosesser knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling
- kan bidra til at barnehagens praksis blir mer bærekraftig
Generell kompetanse
- kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere over tematikk knyttet til bærekraftig utvikling
- kan formidle aktuelt fagstoff og debatt og veilede personalet i barnehagen om bærekraftig utvikling
Content
Emnet gir oversikt over sentral teori knyttet til teamledelse, ledelse og demokrati, og konflikt og motstand, læring i team i barnehagen.
Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- Team - kjennetegn, roller og prosesser
- Teoretiske perspektiver på ledelse av team
- Teamledelse i en mangfoldig personalgruppe
- Effektivitet i teamarbeid
- Ledelse av læring i praksisfellesskap i barnehagen
- Hvordan lede når det oppstår konflikter og motstand
Teaching and learning methods
Det eksisterer et mangfold av teambasert arbeid i barnehagen, deriblant avdelingsteam, baseteam og lederteam. Å lede teamene til tett samspill er viktig for å få teamene til å mestre det pedagogiske arbeidet med barn. Å utvikle reflekterte praktikere, slippe til flere stemmer, lytte til motstand i personalgruppa og møte konflikter med åpenhet, kan bidra til gode team i et demokratisk fellesskap i barnehagen. Samtidig skal beslutninger som fattes være faglige fundert, og profesjonskunnskap skal ha avgjørende betydning for arbeidet i barnehagen.
Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) sier at styrere skal sørge for at personalet får ta i bruk sin kompetanse. Pedagogiske ledere er gitt ansvaret for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, i tråd med godt faglig skjønn. Ledere på ulike nivå i barnehagen vil ut i fra dette ha et spesielt ansvar i å lede demokratiske prosesser i personalgrupper med ansatte som har ulik kompetanse, erfaring og kulturell bakgrunn. Gjennom kunnskap om ulike sider ved teamledelse, vil styrere og pedagogiske ledere kunne ivareta ansvaret de er gitt i sine lederroller i barnehagens rammeplan.
Masterstudiet er bygget opp som et samlingsbasert studium over to år. Det kan søkes om å gjennomføre studiet over lenger tid etter godkjent opptak. Fullført studium fører frem til Mastergrad i Barnehagekunnskap med studieretning barnehageledelse.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om kjennetegn på team i organisasjoner
- har avansert kunnskap om teoretiske perspektiver på ledelse av team
- har spesialisert innsikt i hvordan lede teambasert arbeid i barnehagen
- kan analysere barnehagefaglige problemstillinger der en tar i bruk personalgruppers ulike kompetanser, erfaringer og kulturell bakgrunn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse av team i barnehagen
- kan analysere og forstå ulike prosesser i team i barnehagen
- kan analysere og forstå konflikter og motstand i barnehagens ulike team
- har ferdigheter i å lede læring i team i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere problemstillinger knyttet til ledelse av team i et demokratiperspektiv
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor ledelse av barnehagens team
- kan lede team slik at de fungerer effektivt og bidrar til å nå overordnede føringer for pedagogisk arbeid i barnehagen
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig individuelt arbeidskrav om ledelse av team i barnehagen, gjerne knyttet opp mot tenkt tema for masteroppgaven (selve oppgaveteksten uten litteraturliste skal være på 2000 ord +/- 10%).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver,;etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen (3000 ord +/- 10 %) med varighet på 48 timer.
Ny/Utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Det blir gitt gradert karakter A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.