EPN-V2

MBH4340 Research and development in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Forsknings- og utviklingsarbeid
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.

Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.

Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.

Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.

Learning outcomes

The course covers the following four main areas:

;

  • acting with masks
  • production of masks
  • theory
  • subject didactics

;

Acting with masks

Acting with masks covers acting with both full and half-face masks. Acting with masks requires an increased focus on intentions and action. Theatre masks require bodily engagement. The focus will be on different acting styles for different types of masks. This area also includes a practical test project.

;

Acting with masks comprises the following:

  • acting with different theatre masks
  • possibilities and limitations of the theatre mask
  • choice of theatre masks
  • acting style, form and directing concept
  • framework conditions for production
  • planning, carrying out and assessing acting with masks

;

Production of masks

The production of masks focuses on making expressive masks for actors playing a role. The mask can be made from different materials.

;

Production of masks comprises the following:

  • plaster casts
  • types of masks for different forms of theatre
  • untraditional materials
  • theatre masks in relation to the target group, including for children with multicultural backgrounds
  • Planning, carrying out and assessing the production of theatre masks with children, young people and adults
  • drawing/sculpture

;

Theory

Today, acting with masks comprises both traditional forms of acting and more advanced forms of expression. Theory deals with theatre masks as a form of artistic expression and as an educational work form in a cultural history context.

;

Theory comprises the following:

  • the mask in theatre history
  • functions and characteristics
  • theatre masks in different cultures
  • acting practice with masks in a theoretical perspective

;

Subject didactics

Subject didactics focuses on working with masks in situations adapted for learning purposes. For children, young people and adults, acting with masks does not only represent an extension of theatrical expression, but may also be an important means of practising acting skills.

;

Subject didactics comprises the following:

  • theatre masks in drama pedagogy contexts
  • different instruction strategies
  • leading and guiding acting with masks
  • planning, carrying out and assessing acting with masks with children, young people and adults
  • mask theory in relation to play, creativity and creative activities
  • analysis of practical work

Content

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Forskningsdesign
  • Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
  • Forskningsetikk
  • Forskerroller
  • Rammevilkår for FoU-arbeid
  • Digitalisering av forskningsprosesser
  • Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
  • Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
  • Barnehagen som felles FoU-arena
  • FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
  • Formidling og anvendelse av FoU-arbeid

Teaching and learning methods

There is a 100% overlap With the course ZDT3 Drama and Theatre Communication - Acting With Masks.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.

Krav om deltakelse på faglige aktiviteter

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Assessment

Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Grading scale

Bestått- Ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.