Programplaner og emneplaner - Student
MBH4340 Research and development in Early Childhood Education Course description
- Course name in Norwegian
- Forsknings- og utviklingsarbeid
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forskningsbasert kunnskap er avgjørende for kvaliteten i barnehagene. Barnehagerelevant forskning er et forskningsfelt i utvikling som har stor faglig og metodisk bredde. Det preges på en særskilt måte av barnehagens mandat, aktuelle samfunnsutfordringer og behovet for å utvikle ny kunnskap i fellesskap mellom forskningsinstitusjoner og sektor. Dette stiller krav til oppdatert og inngående kunnskap om hvordan barnehagerelevant forskning kan utvikles, tilrettelegges og gjennomføres.
Målet med emnet er at studenten skal utvikle særskilt kunnskap om og kompetanse i forskningsdesign, forskningsmetoder, forskerroller, tverrfaglige tilnærminger samt samarbeidsmodeller for forskning og utvikling av ny kunnskap mellom utdanningsinstitusjonen og barnehagesektoren.
Forståelse av forskerroller, utvikling av forskningsdesign, utdypet forståelse av og refleksjon over forskningsprosesser, metoder og forskningsetikk står sentralt. Profesjonsrelevant forsknings- og utviklingsarbeid i skjæringspunktet mellom sektor og utdanningsinstitusjon vil vektlegges. Arbeidet med emnet er tett knyttet til forskergrupper ved OsloMet og universitetsbarnehagene.
Emnet tilbyr et utvidet rom for å utforske og få innsikt i viktige sider ved forskningsprosesser. Emnet stiller store krav til selvstendig arbeid og egner seg godt som forarbeid til masteroppgaven.
Learning outcomes
The work and teaching methods used in the course are characterised by lectures and dialogue and discussions, to which the students bring their own different practical experience and academic backgrounds. See the general programme description for further details.
Content
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Forskningsdesign
- Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
- Forskningsetikk
- Forskerroller
- Rammevilkår for FoU-arbeid
- Digitalisering av forskningsprosesser
- Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
- Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
- Barnehagen som felles FoU-arena
- FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
- Formidling og anvendelse av FoU-arbeid
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Studentene skal individuelt eller i gruppe, møte en forsker/forskergruppe. I møtet skal studentene søke kunnskap om et tema de har valgt å utforske. Studenten/gruppa skal i etterkant holde en presentasjon for medstudenter hvor de formidler erfaringene/kunnskapen de har fått i møtet med forskeren/forskergruppen. Dette kan være en PowerPoint-presentasjon, poster, podcast eller annen form for formidling. Ved valg av skriftlig dokumentasjonsform, skal arbeidet ha et omfang på 1750-3500 ord, avhengig av gruppens størrelse. Studentene velger selv dokumentasjonsform i samråd med faglærerne.
Krav om deltakelse på faglige aktiviteter
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Permitted exam materials and equipment
Se programplanen.
Grading scale
- Algoritmisk tenkning
- Teknologifremmende læringsmiljøer
- Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave
- Yrkesinteresse som læreforutsetning
- Teknologi og grunnleggende ferdigheter
- Simulering
- Dokumentasjon som grunnlag for vurdering
- Vurdering for og av læring
Examiners
A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.