EPN-V2

MBH4280 Culture, Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Kultur, lek og læring
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetikken og grensene for tolkens ansvarsområde i egen tolking
  • kan anvende kunnskap om språk og tospråklighet som fenomen og som tolkens verktøy i egen tolking
  • har bred kontrastiv kunnskap om forholdet mellom norsk og tolkespråket

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnleggende tekniske strategier i konsekutiv (etterfølgende) tolking av institusjonelle dialoger
  • kan mestre konsekutiv tolking av institusjonelle dialoger mellom norsk og tolkespråket

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende strategier for å videreutvikle sine tospråklige ferdigheter og tilegne seg kontekstkunnskap på norsk og tolkespråket
  • kan vurdere egen kompetanse opp mot ulike modaliteter og situasjonens tolketekniske krav

Required preliminary courses

Emnet er organisert på deltid over to semester med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, finnes på nettsidene til universitetet.

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter på nett og på samlinger.

;

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  1. En nettbasert terminologikunnskapsprøve (flervalgsprøve) på universitets digitale læringsplattform.

;

Formålet med arbeidskravet er at studenten får tilbakemelding på sin tilegnelse av kontekstkunnskap og fagterminologi.

;

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Gjennom studiet skal studentene blant annet utvikle praktiske ferdigheter og språklig kompetanse knyttet til tolking i ulike situasjoner. Denne type ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Læringsaktiviteter på nett
  • Samlinger ved OsloMet

;

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten mister retten til å avlegge eksamenene. Sykdom fritar ikke for deltakelse i læringsaktiviteter på nett og tilstedeværelse på samlinger. For å få avlegge eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i læringsaktiviteter på nett og minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger.

;

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav.

Content

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer. 

Teaching and learning methods

Praktisk eksamen:

Avsluttende vurdering består av en eksamen i praktisk tolking: Konsekutiv tolking av en rollespilt institusjonell dialog mellom norsk og tolkespråket. Varighet maksimum 30 minutter. Eksamen tas opp på video for å gi eksamenskommisjonen konkret grunnlag for vurdering og for å gi kandidaten klagerett.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Course requirements

Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon. 

Undervisningsspråk er norsk.

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • organisasjoners visjoner, mål og strategier
  • formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
  • sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
  • kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
  • ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
  • lederrollen, makt og innflytelse
  • ledelse som et samspill
  • ledelse og kjønn
  • kommunikasjonsteori
  • dialog som kommunikasjonsform
  • konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
  • nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
  • reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
  • bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon

Grading scale

Undervisningen vil variere mellom forelesninger, kommunikative øvelser, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium.

Studentene vil ved oppstart av fagemnet kommunikasjon bli delt inn i grupper. I disse gruppene vil det blant annet bli gjennomført kommunikative øvelser over temaer, som belyses i denne fagdelen av kurset.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk aktivitet: Fem gruppeoppgaver i kommunikasjon med innlevering av et tilhørende refleksjonsnotat med et omfang på inntil 2 sider hver. Maksimum gruppestørrelse er fem personer. Det kreves minst 80 prosent tilstedeværelse og aktiv deltagelse i gruppene. Ved manglende tilstedeværelse og aktiv deltagelse utover 20 prosent må det leveres et alternativt arbeidskrav. Manglende tilstedeværelse og aktiv deltagelse utover 40 prosent medfører tap av eksamensrett.

Formålet med den obligatoriske aktiviteten er at studentene skal få trening i å omsette teori til praksis i kommunikasjon.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen