Programplaner og emneplaner - Student
MBH4260 Diversity in Languages and Storytelling Course description
- Course name in Norwegian
- Flerspråklighet og fortellingsmangfold
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tematiserer barns danning i en digital verden og idealer om inkluderende og likeverdige muligheter. Barnet sees i global og lokal sammenheng på én og samme tid, og emnet undersøker hvordan bevegelige begreper som kultur, mangfold, digitalisering og inkludering kan belyses, diskuteres og forstås i forskning- og barnehagefeltet. Emnet drøfter krav til etikk, dømmekraft og refleksjon for digitale praksiser i barnehagen. Gjennom forskningslitteratur og aktiv utprøving skal studentene undersøke og analysere hvordan digitale verktøy kan fungere som redskap i inkluderende barnehagepraksiser. Emnet problematiserer og diskuterer barndom i et teknologirikt samfunn, som påvirker barns kultur, populærkultur, ulike uttrykksmåter og danning. Vitenskapsteoretiske innganger og etiske perspektiver presenteres. Emnet undersøker hvordan fenomener som inkludering og digital danning henger sammen og forstås i barnehagen.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige, etiske og samfunnsmessige perspektiver knyttet til digital danning og inkludering.
- har inngående kunnskap om teorier og metoder, som er relevante for områdene kommunikasjon og teknologi i barnehagen.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk reflektere over teorier og metoder som anvendes i forskning om inkludering og digital danning og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
- kan på en selvstendig måte bruke metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid som styrker kunnskapen om digitale praksiser og inkluderingsperspektiver i barnehagen.
- kan vurdere hvorvidt kunnskapen er et etisk forsvarlig og anvende den i barnehagens praksiser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til digital danning og dømmekraft i barndom og barnehage.
- kan ta i bruk et variert utvalg digitale verktøy for å formidle utviklingsarbeid, tekster og multimodale produksjoner om inkludering og/eller digital danning i barnehagen.
- kan utøve digital dømmekraft og anvende sine kunnskaper og ferdigheter om profesjonsfaglig digital kompetanse og digitale verktøy på nye områder, for å gjennomføre arbeidsoppgaver og avanserte prosjekter i barnehagen.
Content
Studentene skal levere en prosjektoppgave på 25.000-29.500 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et gitt tema.
Prosjektoppgaven skal løses gruppevis, og studentene blir delt i grupper på tre til fire. Hver gruppe har krav på en veiledningstime. Til veiledningstimen skal gruppen ha laget et foreløpig utkast av besvarelsen som tar for seg problemstilling, avgrensninger og metode, samt gi en disposisjon for teksten.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til å levere en ny versjon.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer. Det skal være gjennomført og godkjent av faglærer innen fastlagt tid før studenten kan framstille seg til eksamen.
Teaching and learning methods
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og prøver ut verktøy, modeller og redskaper introdusert i samlingene.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Blogg. Studenten skal opprette og drifte sin egen blogg for å publisere og dokumentere arbeidet sitt i emnet. Bloggen skal skrives som en offentlig side. Studenten skal publisere minimum fire innlegg på egen blogg (det ene innlegget er knyttet til arbeidskrav 2). Innleggene skal inkludere et utvalg modaliteter (bilde, tekst, film, hyperlenker, osv).
- Utvikling av en verktøykasse inspirert av makerspace og gjenbruksmaterialer, som kan nyttes inn i kreativ, inkluderende og skapende virksomhet i barnehagen. Arbeidet med makerspace går gjennom hele semesteret og dokumenteres. Dokumentasjonen skal kunne legges ut som en del av bloggen.
- Deltagelse på seminar med aktuelle samfunnsaktør som tilbyr programvare eller teknologi som påvirker og/eller er direkte rettet mot barn i alderen 0-6 år.
Assessment
This course presents key concepts and analytical models used in comparative analyses of social welfare policies.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Kunnskaper
Studenten
- har gode kunnskaper om funksjonsbasert arkivteori og metodologi
- har gode kunnskaper om risikoanalyse av dokumentasjonsprosesser i en virksomhet
- har god innsikt i standarder for dokumentasjonsforvaltning og ledelsesystemer for dokumentasjon
- har gode kunnskaper om funksjonsanalyse som verktøy for å identifisere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
- har gode kunnskaper om prinsipper og metoder for arkivplanlegging
- har gode kunnskaper om kravstilling til elektroniske systemer
- har grunnleggende kunnskaper om prosjektarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for funksjonsbasert arkivteori og metode
- kan identifisere risikofaktorer knyttet til dokumentasjonsprosesser i en virksomhet
- kan analysere dokumentasjonsbehov i en virksomhet
- kan utarbeide prosessbeskrivelser for arkivdanningsprosesser
- kan identifisere krav til et elektronisk fagsystem
- kan gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med andre studenter
Examiners
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.