Programplaner og emneplaner - Student
MBH4250 Cultural and religious diversity in kindergarten Course description
- Course name in Norwegian
- Kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Å identifisere utfordringer og muligheter i dagens mangfoldige og flerkulturelle barnehager krever utvidet kunnskap om flerspråklighet og flerkultur i samspill med barnehagepedagogiske teorier om lek, læring, omsorg og danning. Emnet bygger på litteratur, teori og forskning om kultur, livssyn, identitet, interkulturell kommunikasjon og flerspråklighet. Emnet legger vekt på etiske overveielser og refleksjoner om arbeid med flerkulturelle problemstillinger i teknologirike barndommer.
I emnet vil sammenhenger mellom teoretiske kunnskaper, etiske refleksjoner og praktiske redskaper danne grunnlaget for å utvikle strategier for å jobbe med språk, kultur og livssyn i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren kan ta i bruk egen fagkunnskap i møter med den som er forskjellig fra en selv, vil være sentralt.
Emnet vil introdusere problemstillinger knyttet til ulike vitensyn, etiske overveielser og forskning på feltet, sammen med et kritisk undersøkende blikk på egne kunnskaper og praksiser. Det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet gir mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til arbeid i barnehager.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav.
Content
Det benyttes en ekstern og en intern sensor på skriftlig eksamen, mens mappen kun har intern sensor.
Teaching and learning methods
Kunnskap
Studenten har
- forståelse og spesialisert innsikt i både strategi, prosess og innhold som er grunnleggende for forståelsen av hvordan en strategi utvikles
- kunnskap om og forståelse av hvorfor en organisasjons konkurransearena er viktig for å forstå omgivelsene en strategi skal utvikles innenfor
- utviklet sin refleksjonsevne til å forstå strategier på ulike nivåer
- oppdatert kunnskap om forskningsfronten og ulike strategiske dilemmaer innen strategifaget
- teoretisk kunnskap om hva som gjør at noen er bedre i stand til å motstå presset fra konkurrentene over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse og omfattende strategiske problemstillinger
- anvende metoder for utvikling av konkurransefortrinn i organisasjoner
Course requirements
Emnet organiseres gjennom ukentlig undervisning, med innleveringsoppgaver, casediskusjoner i ulike varianter, blant annet diskusjon om dilemmaer i fastsettingen av organisasjonens mål og hvordan dette foregår i forhold til ulike interessentgrupper, presentasjoner og deltagelse i timene.
Assessment
Ingen arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Vurderingen består av en skriftlig prosjektoppgave og en mappe. Studentene skal skrive en oppgave på 20 sider, eksklusiv vedlegg, med 1 ½ i linjeavstand og 12 pkt times skrift som skal handle om teorier og problemstillinger fra emnet. Oppgaven teller 60 % av karakteren i emnet, og kan skrives individuelt eller i gruppe på maks tre studenter. Studentene starter med oppgaven i begynnelsen av semesteret, og innlevering skjer etter at undervisningsdelen i emnet er avsluttet.
Mappen teller 40 % av karakteren, og består av deltagelse, inntil 3 faglige presentasjoner (maksimalt 25 minutter på hver) og to skriftlige innleveringer på til sammen maksimalt 10 sider med 1 ½ i linjeavstand og 12 pkt times roman skrift. Presentasjonene omhandler fagartikler, cases eller relevante problemstillinger knyttet til pensum. Når undervisningen starter, vil faglærer gi nærmere informasjon om kriteriene som gjelder for vurderingen av mappen, blant annet i forhold til delen "deltakelse".
Studentene må ha bestått mappen for å kunne levere prosjektoppgaven. For å bestå emnet må både prosjektoppgave og mappe være bestått.
Ved gjentak av eksamen, kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge deler på nytt.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Gradert skala A-F.