EPN-V2

MBH4250 Cultural and religious diversity in kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Kulturelt og religiøst mangfold i barnehagen
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen

  1. Skriftlig notat med problemstilling og begrunnelse for valgt tematikk til et utviklingsarbeid i barnehagen. Notatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Teksten danner grunnlag for eksamensoppgaven.
  2. På grunnlag av en artikkel fra pensum skal studenten skrive en tekst som redegjør for artikkelens metode og vitenskapsteoretisk forankring. Artikkelens funn drøftes opp mot barnehagers praksiser. Teksten skal være på 1500 ord +/- 10% og presenteres muntlig for medstudenter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Learning outcomes

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave, som bygger på arbeidskrav 1. Omfang skal være 4000 ord +/- 10 prosent eksklusiv referanseliste. Veiledning vil bli gitt i skriveprosessen.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.

Content

  • Flerspråklige læringsrom, modeller og muligheter
  • Samhandling og møter på tvers av språk, religion og livssyn
  • Perspektiver på danning i og av barnehagekulturer
  • Identiteter
  • Mangfold og inkludering
  • Den livssynsåpne barnehagen
  • Læringsmiljøer i flerkulturelle barnehager
  • Overganger hjem/barnehage, barnehage/skole
  • Kartleggingsverktøy og språkarbeid

Teaching and learning methods

Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell sekstimers eksamen.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tillatt.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Lars-Erik Hansen

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.