Programplaner og emneplaner - Student
MBH4240 Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations Course description
- Course name in Norwegian
- Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon
- Study programme
-
M. Phil Programme in Early Childhood EducationM. Phil Programme in Early Childhood Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Simulering palliasjon.
- Innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser.
- Gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som presenteres på et seminar før sluttvurderingen.
Learning outcomes
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Content
Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.
Det inneholder følgende hovedtemaer:
- Kommunikasjon, dialog, refleksjon, læring og utvikling
- Ulike teorier og tilnærminger til veiledning
- Kvalitets- og kompetanseutvikling i en lærende barnehage
- Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
- Profesjonsetikk og veiledning
Teaching and learning methods
Ikke relevant.
Course requirements
Bestått-Ikke bestått..
Assessment
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Permitted exam materials and equipment
SYKKPRA70x, SYKPRA70x og SYKDPRA70 er fullt overlappende.
Grading scale
A - F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.
Course contact person
Magritt Lundestad, dosent i organisasjon og ledelse, Institutt for barnehagelærerutdanning