EPN-V2

MBH4240 Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Simulering palliasjon.
  • Innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser.
  • Gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som presenteres på et seminar før sluttvurderingen.

Learning outcomes

Vurdering i praksis

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Content

Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.

Det inneholder følgende hovedtemaer:

  • Kommunikasjon, dialog, refleksjon, læring og utvikling
  • Ulike teorier og tilnærminger til veiledning
  • Kvalitets- og kompetanseutvikling i en lærende barnehage
  • Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
  • Profesjonsetikk og veiledning

Teaching and learning methods

Ikke relevant.

Course requirements

Bestått-Ikke bestått..

Assessment

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Permitted exam materials and equipment

SYKKPRA70x, SYKPRA70x og SYKDPRA70 er fullt overlappende.

Grading scale

A - F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.

Course contact person

Magritt Lundestad, dosent i organisasjon og ledelse, Institutt for barnehagelærerutdanning