EPN-V2

MBH4240 Supervision in Early Childhood Education and Care Institutions as Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Veiledning i barnehagen som lærende organisasjon
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Strategisk personalledelse

Required preliminary courses

Temaer som vil bli belyst er

  • strategisk refleksjon og analyse, strategiutvikling og endring i organisasjoner
  • konkurransestrategi på ulike nivåer, herunder forretningsenhet, selskapsnivå og nettverk
  • organisasjoners strategi i forhold til konkurransen innenfor bransjen og posisjonering i forhold til samfunnet forøvrig
  • organisasjoners mål, herunder samfunnsansvar og lønnsomhet

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om teorier, modeller og metoder i veiledning som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og veiledningens plass i dette arbeidet
  • kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kompetanse- og profesjonsutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
  • kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
  • kan bruke relevante veiledningsmetoder for å styrke kompetanse- og profesjonskvalifisering

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet

Content

Emnet gir en oversikt over sentral teori knyttet til veiledning, organisasjonslæring og kompetanse/profesjonsutvikling.

Det inneholder følgende hovedtemaer:

  • Teorier og forskning om veiledningsfeltet
  • Kommunikasjon, dialog, refleksjon og læring
  • Barnehagen som lærende organisasjon
  • Kompetanse- og profesjonsutvikling
  • Utvikling av systemer og strukturer for organisasjonslæring
  • Profesjonsetikk og veiledning

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)

2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.

Assessment

Eksamen er en individuell muntlig eksamen bestående av inntil 15 minutter presentasjon og inntil 15 minutter spørsmål fra sensorer. Presentasjonen er basert på et gitt utvalg av temaer fra emnet. Studentene får temaene 1 uke før eksamensdato. Studenten velger ett av temaene på bakgrunn av erfaringer med dokumentert veiledningsforløp i skriftlig arbeidskrav. Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Tillatte hjelpemidler er disposisjon for fremlegget og eventuelt minnepinne med digitalt fremlegg.

Grading scale

A - F

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og den eksamen i det enkelte emnet.