EPN-V2

MBH4210 Politics, Professionalism and Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Politikk, profesjon og barnehagepedagogikk
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen i emnet er en bacheloroppgave.

Bacheloropppgaven løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om det er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. Der oppgaven skrives i gruppe på to eller individuelt, skal omfanget være på minimum 7 000 ord og maksimum 9 000 ord. Når oppgaven skrives i gruppe på tre skal oppgaven være på minimum 9 000 ord og maksimum 11 000 ord. Ordanvisningen inkluderer sammendrag og "hovedtekst", mens forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, eventuelt forord og vedlegg kommer i tillegg. 

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. Studenter med krav på veiledning kan få en ekstra times veiledning i forbindelse med å forbedre oppgaven. Blir den omarbeidede versjonen av oppgaven vurdert til ikke bestått, må studenten levere en ny oppgave med ny problemstilling.

Studenter som har bestått bacheloroppgaven, men ønsker å forbedre karakteren, må levere en ny oppgave med ny problemstilling. Dersom studenten fyller kravene til bachelorgraden og vitnemål må ny oppgave skrives som privatist.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

Gradert skala A-F

Content

Innholdet i dette emnet omhandler sentrale teoretiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon og dilemmaer for profesjonsutøvelse i lys av nasjonale og internasjonale endringsprosesser.

  • Politiske og pedagogiske perspektiver på barnehagen som samfunnsinstitusjon
  • Den nordiske barnehagemodellen i en komparativ sammenheng
  • Pedagogisk grunnlagstenkning
  • Profesjon og profesjonsetikk
  • Didaktiske perspektiver på lek, læring og omsorg

Teaching and learning methods

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. 

Course requirements

Alexander Dännerhall

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven består av de tre godkjente tekstene (arbeidskrav) med en innledning som binder tekstene sammen, en drøfting av tekstens innhold og en konklusjon. Samlet tekst skal være på 4000 (+/- 10%) (litteraturliste kommer i tillegg).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av hjemmeoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny hjemmeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

A - F

Examiners

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.