EPN-V2

MBH4000 Early childhood education and care as a research area Course description

Course name in Norwegian
Barnehagefeltet som forskningsarena
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Som en del av studiet vil studentene bli kjent med Språkløyper som er nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i barnehagen, utviklet innenfor en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Studentene vil bli oppfordret til å bruke Språkløyper for å styrke kompetansen til det øvrige personalet i sin barnehage.

Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsprosjekt i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene. Derfor er det et krav at studentene jobber i barnehage og kan bruke sin arbeidsplass som læringsarena mellom samlingene.

Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vi bli brukt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Required preliminary courses

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Tema og fokus for utviklingsarbeid i sin barnehage (individuelt eller i gruppe).

  • 1A: Kartlegging av språkmiljøet - notat om språkmiljøet i barnehagen, omfang ca. 700 ord. Notatet skal danne grunnlag for utviklingsarbeidet i barnehagen.
  • 1B: Formulering av tema og problemstilling for utviklingsarbeidet. Notat der studenten formulerer tema og problemstilling for utviklingsarbeidet med en begrunnelse basert på 1A, omfang ca. 200 ord.

Arbeidskrav 2: Kritisk vurdering av språkstimuleringsmateriell (individuelt eller i gruppe).

Digital presentasjon av språkstimuleringsmateriellet i barnehagen med en kritisk vurdering av bruken av slikt materiell (f.eks. videofilm, book creator-fil, en digital fortelling eller liknende), omfang ca. 2 minutter.

Arbeidskrav 3: Analyse av en observasjon (individuelt).

Fagnotat basert på analyse av en transkribert samtale med barn, omfang ca. 1000 ord. Transkripsjonen skal legges ved notatet. Hensikten med notatet er at studenten skal lære å anvende teorier om språkstimulering og samle dokumentasjon i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Arbeidskrav 4: Poster om utviklingsarbeidet (individuelt eller i gruppe).

Presentasjon av bakgrunn, metode og resultater fra utviklingsarbeidet i posterformat (omfang: 1 poster). Posteren er en del av forberedelsen til eksamen, og gjennom posterpresentasjonen skal studentene øve seg på faglig formidling av sitt utviklingsarbeid.

Arbeidskrav 5: Utkast til faglig formidlingstekst (individuelt).

Utkast til faglig formidlingstekst som skal danne grunnlag for eksamen (omfang om lag 1000 ord).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte friste(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny levering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Learning outcomes

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Eksamen er en individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være en fagtekst knyttet til utviklingsprosjektet i barnehagen, med omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Studenter som ønsker å forbedre karakter skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Content

Barnehagen er en viktig samfunnsinstitusjon som har endret seg betraktelig de siste årene. Økningen av barnehageplasser og fleksible organisasjonsformer har skapt utfordringer for barnehagefeltet. Dette har ført til at de fleste barn over ett år går nå i barnehage. Omtrent hele neste generasjons barndom er knyttet til institusjonslivet i barnehager.

  • Barns hverdagsliv i barnehager
  • Nyere norsk og internasjonal barnehage- og kunstfaglig forskning
  • Barnehagen som institusjonsliv
  • Lek og læring
  • Barnehager som forskningsfelt
  • Forskningsetikk
  • Organisasjon og ledelse

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger, seminarer, arbeid i seminargruppe, praktisk arbeid, dokumentanalyser med fokus på tema innen programemnet, der dagsaktuell forskning står i fokus.

Course requirements

Arbeid i seminargruppe med en vitenskapelig og kunstfaglig tilnærming i tilknytning til undervisningen. Seminargruppene drøfter ulike aktuelle problemstillinger som er kommet frem i undervisningen og deltakelse er en forutsetning for det individuelle skriftlige arbeidet i eksamen.

Arbeid i seminargruppe inngår som en del av samlingene og det kreves minimum 70 % deltakelse.

Ved gyldig fravær gis det en individuell kompensasjonsoppgave etter avtale med emneansvarlig.

Assessment

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Permitted exam materials and equipment

Målgruppe

Målgruppen for studiet er barnehagelærere som ønsker å opparbeide spisskompetanse innen feltet barns språkutvikling og språklæring i barnehagealder, flerspråklighet og andrespråksdidaktikk i barnehagen.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Grading scale

Barnehagens språkmiljø

  • Hvilke elementer utgjør barnehagens språkmiljø?
  • Kartlegging av barnehagens språkmiljø
  • Hvordan styrke barnehagens språkmiljø
  • Generelle prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen
  • Lesemiljø og arbeid med litteratur
  • Samtaler som språkstimuleringsarena
  • Språkstimuleringsmateriell
  • Språk og lek
  • Digitale praksiser og verktøy for språkstimulering

Barns språkutvikling

  • Ulike teoretiske perspektiv på barns språkutvikling
  • Hovedtrekk i barns språkutvikling fra 0 til 7 år
  • Typisk og atypisk språkutvikling
  • Flerspråklighet og norsk som andrespråk
  • Begrepslæring
  • Kartlegging av barns språk
  • Oppfølging av barns språkutvikling og tiltak

Ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen

  • Faglig og pedagogisk ledelse
  • Veiledning
  • Utviklingsarbeid

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.