EPN-V2

MBD5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
M. Phil Programme in Early Childhood Education
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse i seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i minst 8 seminarer.

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg

Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar.

Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle semesteroppgaven.

Recommended preliminary courses

In this course, the students will acquire knowledge of the regulatory framework and welfare law system that governs professional practice. They will learn about children’s rights in society (welfare law) and in the family (children’s rights), case processing rules in public administration (general and special administrative law) and how to proceed when seeking to solve legal issues (theory of sources of law and legal method). The course also includes an introduction to fundamental human rights and child welfare law.

Required preliminary courses

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- ti prosent. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur. Problemstillingen skal fundamenteres i ett eller flere av temaene og diskusjonene på masterundervisningen i vårsemesteret. Fagartikkelen skal være en teoretisk gjennomgang av relevant litteratur.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt.

Content

None.

Teaching and learning methods

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Assessment

Emnet deles i to deler:

  • Geografi med vekt på samfunnsgeografi.
  • Historiske grunnlagsproblemer i teori og metode.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge retningslinjer for god henvisningsskikk følges.

Grading scale

Det benyttes en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

  1. Eksamenskommisjonen fastsetter og protokollfører karakteren på masteroppgaven.
  2. Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgaven. Veileder kan ikke være sensor. Veileder organiserer eksamen og er til stede under den muntlige høringen, men har ikke innflytelse på karakterfastsettelsen.
  3. Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Muntlig eksamen teller som justerende i vurderingen av karakter på masteroppgaven.
  4. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt, og masteroppgaven får en ny vurdering.