EPN-V2

MAYP4300 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver og utviklingstrender i yrker og for arbeid vektlegges, og sees i sammenheng med yrkesdidaktisk utvikling. Vitenskapsteori og metodiske tilnærminger utdypes, og det legges vekt på analyse og videre drøfting av etiske problemstillinger i yrkespedagogisk arbeid.

Required preliminary courses

For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått

for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten:

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
  • har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling, og gjennom et større prosjektarbeid vise innsikt i vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra grunnleggende forskningsmetodiske krav
  • kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur
  • har erfaring med etiske overveielser i forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan veilede andre i valg av forskningstilnærming og i nytenking i innovasjonsprosesser

Content

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Course requirements

Praksis

Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Arbeidskrav

Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:

  • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
  • levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
  • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester

Assessment

Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.

Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant prosjekt i samarbeid med en veileder hos et aktuelt fagmiljø. I tillegg får hver student/studentgruppe en intern veileder ved Institutt for IT.

Prosjekt kan utføres på sommeren. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
  • har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
  • har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
  • kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
  • kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
  • kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.

Examiners

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.