Programplaner og emneplaner - Student
MAYP4201 Organisational Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Prosjekteksamen i gruppe på to til fire;studenter.
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte.; Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Alle hjelpemidler tillatt;
Content
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og/eller i arbeidsliv
- behersker relevant vitenskapsteori og metode for det yrkespedagogiske fagfeltet
- har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori relatert til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større, selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid i form av en masteroppgave
- kan innhente, analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder
- kan bruke relevante metoder for forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan argumentere og redegjøre for faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenking og utvikling av ny yrkespedagogisk kunnskap og praksis
- kan reflektere over egen forskerrolle og bidra i å veilede andre i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.;Alle i gruppen får samme karakter
Course requirements
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 % deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 % kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Studentene skal
- delta på studiesamlinger og læringsgruppe (80 % tilstedeværelse kreves). På nettbasert studie er kravet til deltakelse det samme, bare på nett.
- et refleksjonsnotat på 2-3 sider leveres individuelt i tilknytning avslutning av emnet
Assessment
Sentrale temaer i studiet:
- Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- Motivasjon og mestring
- Læringsorientert tilnærming til dialog
- Etikk, makt og elevsyn
- Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn
Permitted exam materials and equipment
JB1200 Innføring i journalistikk.
Bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Grading scale
Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid på ca. 100 sider der studenten må demonstrere innsikt i aktuell forskning og teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for oppgavens tema og problemstilling. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven har et omfang på 60 studiepoeng, og utarbeides individuelt eller i gruppe på 2 studenter. Dersom to studenter skriver masteroppgaven sammen, så skal hver students selvstendige arbeid synliggjøres i forordet i oppgaven. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes i et eget vedlegg til studieplanen.
Examiners
Gjennomført og bestått MAYP4100/MAYPH4100, MAYP4201/MAYPH4201 og MAYP4300/MAYPH4300 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.