EPN-V2

MAY5900 Master's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave – yrkespedagogisk fordypning
Weight
60.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Innholdet i dette emnet relateres til videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Masterproppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som utdyper studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes på universitetets læringsplattform.

  • Required preliminary courses

    Emnet består av to deler. Fysikkdelen skal kunne gi studentene grunnleggende fysikkfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskaplig fundament for arbeid med de teknologiske emnene. Mekanikkdelen gir en dypere innføring i den klassiske mekanikken enn det som dekkes av fysikkdelen og er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet gir grunnlag for videre statikkstudier

    Fysikkdelen omhandler:

    • mekanikk som innebærer statikk og fasthetslære
    • fluiddynamikk som innebærer lære om kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
    • termodynamikk som innebærer lære om varmekapasitet og varmeovergang
    • bølgefysikk med hovedvekt på akustikk

    Mekanikkdelen omhandler:

    • moment- og skjærkraftdiagrammer
    • bjelketeori
    • spenningsfordelinger
    • deformasjonsberegninger
  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og i arbeidsliv
    • behersker relevante forskningstilnærminger og metoder for det yrkespedagogiske fagfeltet
    • har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori i nasjonalt og internasjonalt samfunnsperspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan argumentere og redegjøre for faglige valg innenfor fag- og yrkesopplæringen både skriftlig og muntlig
    • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst med korrekt og god språkføring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til nytenking og utvikling relatert til fag- og yrkesopplæringen
    • kan reflektere over egen forskerrolle
    • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
  • Content

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har inngående forståelse av prinsippene i læren om krefter, likevekt og Hookes lov, bjelketeori, deformasjonsberegninger og spenningsfordelinger
    • har kunnskap om fluidstatikk og fluiddynamikk som innebærer lære om væsketrykk, kontinuitetsligningen og Bernoullis ligning
    • kan gjøre rede for Termodynamikkens 1. hovedlov
    • har kunnskap om begrepene varmekapasitet og varmeovergang
    • har kjennskap til fysikkbegreper innen temaet akustikk og kan bruke dette til å regne på oppførselen til lydbølger

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan beregne lagerreaksjoner i statisk bestemte konstruksjoner, samt kan tegne moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer og beregne spenningskomponenter i bjelker, staver (fagverk) og kabler
    • kan beregne trykkvariasjon i en strømmende væske samt strømningsmengde og strømningshastighet
    • kan regne ut overføring av varmeenergi (termisk konduktivitet)
    • kan regne på bølger (som omfatter blant annet refleksjon, absorbsjon, forplantningshastighet og intensitet)
    • har grunnleggende ferdigheter i laboratoriearbeid, rapportering og resultatpresentasjon

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende kunnskapen og ferdighetene på praktiske fysikkproblemstillinger innen mekanikk
    • kan gjøre statiske beregninger som grunnlag for prosjektering av konstruksjonselementer
  • Course requirements

    Auditorieundervisning og obligatoriske regneøvinger med veiledning på sal. Obligatorisk laboratorieøving.

  • Assessment

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 12 av 20 regneøvinger
    • 2 av 3 lab. øvinger i mekanikk
  • Permitted exam materials and equipment

    Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresulat kan påklages.

  • Grading scale

    Ingen.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.