EPN-V2

MAY4400 Social Perspective on Vocational Pedagogical Work Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en samfunnsmessig, organisasjonsmessig og historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver vektlegges i tillegg til sentrale utviklingstendenser knyttet til organisering av fag- og yrkesopplæring gjennom de senere år, deriblant endringer knyttet til yrkesgrenser, arbeidsinnhold og utvikling av yrkesidentitet. Emnet vil på denne måten forene studier og perspektiv på et makro-, meso- og mikronivå. Forholdet mellom rammevilkår, samarbeidsformer, yrkesutøvelse og praktisk yrkesdidaktisk arbeid vil stå sentralt. Parallelt utvides og utvikles en vitenskapsteoretisk og metodisk forståelse av feltet.

Required preliminary courses

MAY4300

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskaper

Studenten

  • kan analysere yrkespedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
  • har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt, inkludert aksjonsforskningstilnærming
  • har utdypet kunnskap om organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling og vise innsikt i forskningsmetodisk og vitenskapsteoretisk kunnskapsgrunnlag
  • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra forskningsmetodiske krav
  • kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om betydningen digitalisering og teknologisk utvikling har for yrkespedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anlegge et samfunns- og organisasjonsperspektiv på fag- og yrkesopplæringen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur i yrkespedagogikk
  • har en utdypet forståelse for videreutviklingen av yrker og profesjoner og hvordan dette påvirker samfunn og organisasjoner

Content

Emnet gir utdypet innsikt i fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen, også med blikk på organisasjon. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med arbeidskrav og semesteroppgaven utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodologi, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid

Teaching and learning methods

Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

Studiet er praksisorientertog det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine arbeidskrav til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

Course requirements

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse av yrkespedagogisk fenomen med vekt på analyse av rammefaktorer i et samfunnsperspektiv. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang: 1000 ord (+/- 10%).

  • Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et mulig forskningsdesign for et forsknings- eller utviklingsprosjekt med utgangspunkt i casebeskrivelsen fra Arbeidskrav 1 og med relevans for det yrkespedagogiske feltet. Problemstilling og forskningsmetode er selvvalgt og skal begrunnes og diskuteres kritisk. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang ca. 15 minutter.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

Assessment

Individuell semesteroppgave om samfunnsperspektiv på et yrkespedagogisk fenomen. Semesteroppgaven tar utgangspunkt i arbeidskrav 1 og 2, og samfunnsperspektiv på det valgte yrkespedagogiske fenomenet belyses og drøftes i lys av pensumlitteratur, forskningsmetoder og vitenskapsteori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%)

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.

Ny/utsatt eksamen

  • dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Gradert skala A til F

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.