Programplaner og emneplaner - Student
MAY4300 Perspectives on Learning in Vocational Education and Training Course description
- Course name in Norwegian
- Perspektiver i fag- og yrkesopplæring
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I de fleste land er fag og yrkesopplæringen preget av at læringen foregår på ulike læringsarenaer hvor flere aktører og interessenter er involvert. I dette emnet retter vi søkelyset mot læringsprosesser som finner sted både innenfor og i grenseflater mellom ulike arenaer. Vi tar for oss yrkesfaglig kompetanseutvikling, omstilling og oppgradering av kompetanse i et livslangt læringsperspektiv. Vi fokuserer også på teorier og diskurser om yrkesfaglig kompetanse- og identitetsutvikling.
Required preliminary courses
Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.
Learning outcomes
Det vektlegges stor grad av variasjon i undervisningsformer med utstrakt bruk studentaktive arbeidsformer som seminararbeid, workshops og ulike diskusjonsforum, og dette nært knyttet til praktisk undervisning på ulike arenaer.
Content
Temaer for emnet:
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
- Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
- Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
- Læringsbaner og livslang læring
- Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminar.
- Studentene skal i gruppe på 2-4 utarbeide og utvikle et eget ballspill, og gjennomføre en leksjon på 60 minutter med medstudenter.
- Hver gruppe skal også levere en logg på 1200 ord +/- 10 % som innbefatter planskjemaet for økten, og begrunnelser i forbindelse med utarbeidelsen av spillet og gjennomføringen av leksjonen.
Course requirements
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:
- Essay om lærings- og motivasjonsteori (3000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat som dokumenterer med-studentvurdering på mappeprodukt 1 (1000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat fra praksis (2000 ord +/- 10 %)
;
Deleksamen 2
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
;
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Mappen kan omarbeides ved ny eksamen, mens muntlig eksamen må tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Assessment
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 teller 49 % og deleksamen 2 teller 51 % av samlet karakter i emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Grading scale
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: intern og ekstern sensor.
Examiners
Profesjonsfag
- Lærings- og motivasjonsteorier
-
Motorisk læring og utvikling?
- Fysisk aktiv læring
- Vurdering i kroppsøving
;Praktisk-metodiske aktiviteter
- Lag-aktiviteter - utvikle nye ballspillformer