Programplaner og emneplaner - Student
MAY4300 Perspectives on Learning in Vocational Education and Training Course description
- Course name in Norwegian
- Perspektiver i fag- og yrkesopplæring
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen gjennomføres i tredje semester og omfatter en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager med utgangspunkt i oppgitte temaer. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- ti prosent og vil bli vurdert av en ekstern og en intern sensor med gradert karakter A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave.
Pensumliste
(Totalt ca. 1660 sider)
Brusdal, R. og Frønes, I. (2008). Små keisere: Barn og forbruk i verdens rikeste land. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3-4 og 6-8. 74 sider.
Børresen, B. og Malmhester, B. (2008). Filosofere i barnehagen, Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4. 27 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Båtnes, P. I. (2012). «Hvilken flerkulturell forståelse?» I: Båtnes, P. I. og Egden, S. (red.). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1. 34 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Dingstad, P. (2012). «Åttetoget til Tokyo». I: Otterstad, A. N. og Rossholt, N. (red.) Barnehagelærerutdanningens kompleksitet: Bevegelser i faglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 14. 24 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Dyregrov, A. (2006). Sorg hos barn: En håndbok for voksne. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. 171 sider.
Eidhamar, L. G. (2014). Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ca. 190 sider.
Leer-Salvesen, P. og Eidhamar, L. G. (2014). Nesten som deg selv: Barn og etikk. 4. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ca. 180 sider.
Eriksen, T. H. (red.) (2001). Flerkulturell forståelse. 3. Utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4 og 6. 37 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Foros, P. B. og Vetlesen, A. J. (2012). Angsten for oppdragelse: Et samfunnsetisk perspektiv på dannelse . Oslo: Universitetsforlaget. S. 107-145. 39 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Frønes, I. (2006). De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrenes betydning. Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 55-62 og 174-205. 38 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Hovdelien, O. (2012). «Barnehagens formålsparagraf - hvordan skal den forstås?», Prismet, nr. 2-3. Oslo: IKO-forlaget. 9 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Kasin, O. (2012). «Kultur som mangfold og problem i barnehagen». I: Båtnes, P. E. og Egden, S. (red.) Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 129-139. 11 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Kasin, O. og Bergfkødt, S. (2014). Samfunnsfag for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4. 230 sider.
Larsen, A. K og Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 14 (Barnehagen som organisasjon), kap. 15 (Ledelse i barnehagen) og kap. 18 (Barn og rettigheter), 51 sider
Lile, H. K. (2012). «Barn av minoriteter og urfolk» I Høstmælingen, N., Kjørholt, E. S. og Sandberg, K. (red.) Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 16. 15 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Lindboe, I. M. (2008). «Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn». I Otterstad, A. M. (red.). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. S. 179-194. 15 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Rossholt, N. (2007). «Krop og bevægelse, hvad har det med køn å gjøre?» I Hersking, M. (red.). Kropslighed og læring i daginstitutioner. Værløse: Billesø & Baltzer. Kap. 3. 16 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Sagberg, S. (2012). Religion, verdier og danning. Barns møte med de store spørsmål i livet, Bergen: Fagbokforlaget, s. 21-47. 26 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Sødal, H. K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen, 5.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk. 262 sider.
Winje, G. m.fl. (2008). «Fra divali til halloween. Etikk, religion og filosofi». I Moser, T. og Pettersvold, M. (red.). En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen . Oslo: Universitetsforlaget. S. 118-136. 18 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Pedagogikk
*Titler merket med * er tilgjengelig i eget kompendium.
Giæver, K. (2014): Inkluderende språkfelleskap i barnehagen. Kap. 1 Teoretiske perspektiver: fremtredelsesrommet som inkluderende arena. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 14 - 25: 11 s)
Gjervan, M.; Andersen, C. E.; Bleka, M. (2006): Se mangfold! perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen . Kap. 5. Foreldresamarbeid. (s. 85 - 119; 34 s)
Glaser, Vibeke (2013): Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 (15-23); kap. 5 til 9; 53-100; 54 s.)
* Pope L. A. (2009): ¿Den monokulturelle barnehagediskursen¿. I Fajersson K. E., Karlsson, E., Becher, A. B. og Otterstad, A. M. (red.). Grip sjansene! (s. 53 - 64; 11 s.)
* Sand, S. (2008) Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Kap. 6. «Flerkulturell pedagogikk» (s. 159 - 181; 22 s.)
*Stefansen, Kari (2008): ¿Et uendelig ansvar. Om foreldreskap i middelklassen¿. I Bø, B. P. & Olsen, B. C. R. (red.): Utfordrende foreldreskap- under ulike livsbetingelser og tradisjoner . Oslo: Gyldendal Akademiske. 27-49. (22 s.)
* Syed, B. F. (2012) ¿Religiøst mangfold i barnehagen som et normalperspektiv¿. I Første Ste g nr 4. (s. 56 - 58 , s.)
******
Det forutsettes at studentene i tillegg setter seg inn i de til enhver tid gjeldende styringsdokumenter for arbeid i barnehagen:
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2011). Likestilling 2014: Regjeringens handlingsplan for likestilling mellom kjønnene. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Likestilling/likestilling_2014.pdf.
Friis, P. (2006). Temahefte om menn i barnehagen, om å rekruttere og beholde menn i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen) av 20.11.1989. URL:http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2004/fns-barnekonvensjon.html?id=88078.
Kunnskapsdepartementet (2009). Kvalitet i barnehagen. Stortingsmelding nr. 41, 2008-2009. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868.
Kunnskapsdepartementet (2010). Mangfold og mestring, NOU 2010:7. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2010/NOU-2010-7.html?id=606151.
Kunnskapsdepartementet (2012). Til barnets beste: Ny lovgivning for barnehagene. NOU 2012:1. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2012/nou-2012-1.html?id=669113.
Lov om barn og foreldre (barnelova). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om barnehager (barnehageloven). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om barneverntjenester (barnevernloven). 2012. Lov av 17. juli 1992 om barneverntjenester.http://www.lovdata.no (lest 23.04.13)
Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om behandlingsmåter i forvaltningssaker (forvaltningsloven). 2010. URL: http://www.lovdata.no.
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. URL:http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/kd/Lover_og_regler/reglement/2006/rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-opp.html?id=278626.
Rossholt, N. (2006). Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)
Required preliminary courses
Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har:
- inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
- inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
- kunnskap om læringsbaner og livslang læring
- kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse
FerdigheterStudenten kan:
- beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
- sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster
Generell kompetanseStudenten:
- har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
- kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Content
Temaer for emnet:
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
- Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
- Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
- Læringsbaner og livslang læring
- Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Teaching and learning methods
Emne baseres på en kombinasjon av dialogbaserte forelesninger, studentpresentasjoner og gruppearbeid med tematiske problemstillinger. Samarbeidslæring, som tar hensyn til studentenes erfaring og faglige ressurser, er en kjerneverdi i emnet. Dette innebærer at vi setter sammen studentgrupper der deltakerne har ulik bakgrunn.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:
- En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
- Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.
Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.
Assessment
Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).
Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny/utsatt eksamen
- Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
Grading scale
Exams will be assessed by grades on a scale between A and F in which the grades A-E are considered passing grades, and the grade F is a failing grade.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.