Programplaner og emneplaner - Student
MAY4300 Perspectives on Learning in Vocational Education and Training Course description
- Course name in Norwegian
- Perspektiver i fag- og yrkesopplæring
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I de fleste land er fag og yrkesopplæringen preget av at læringen foregår på ulike læringsarenaer hvor flere aktører og interessenter er involvert. I dette emnet retter vi søkelyset mot læringsprosesser som finner sted både innenfor og i grenseflater mellom ulike arenaer. Vi tar for oss yrkesfaglig kompetanseutvikling, omstilling og oppgradering av kompetanse i et livslangt læringsperspektiv. Vi fokuserer også på teorier og diskurser om yrkesfaglig kompetanse- og identitetsutvikling.
Required preliminary courses
Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har:
- inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
- inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
- kunnskap om læringsbaner og livslang læring
- kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse
FerdigheterStudenten kan:
- beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
- sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster
Generell kompetanseStudenten:
- har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
- kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Content
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for relevante kommunikasjonsteorier
- drøfte ulike kommunikasjonsstrategier som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
- drøfte ulike kommunikasjonsmetoder som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT) (journal, telefon, video og nødnett)
- gjøre rede for relevante beslutningsteorier ;
- analysere ulike beslutningsstøtteverktøy som blir brukt i medisinsk nødmeldetjeneste (MNT)
- gjøre rede for risiko, opphav og forebygging av arbeidsrelatert stress ved medisinsk nødmeldetjeneste (MNT);
Ferdigheter
Studenten kan
- kommunisere og videreformidle vurderinger, prioriteringer og rådgivning til pasienter og ulike samarbeidspartnere
- bidra i veiledning og kompetansebygging innen kommunikasjon og beslutningslære.
Generell kompetanse
Studenten;kan
- reflektere over særlige kommunikasjonsutfordringer ved medisinsk nødmeldetjeneste, herunder kommunikasjon med barn, fremmedspråklige, personer med nedsatt syn, hørsel eller talevansker
- identifisere og reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i en medisinsk nødtelefon
Teaching and learning methods
Emne baseres på en kombinasjon av dialogbaserte forelesninger, studentpresentasjoner og gruppearbeid med tematiske problemstillinger. Samarbeidslæring, som tar hensyn til studentenes erfaring og faglige ressurser, er en kjerneverdi i emnet. Dette innebærer at vi setter sammen studentgrupper der deltakerne har ulik bakgrunn.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studenten kan ta eksamen:
- En muntlig presentasjon av resultater fra gruppearbeid omkring sentrale begreper fra emnet (15 minutter per gruppe).
- Det kreves 80 % deltakelse i alle undervisningstimer for å få gå opp til eksamen. For flere detaljer, se programplanen.
Arbeidskravet må presenteres på et fastsatt tidspunkt for hele studentgruppen. Studenter som ikke bidrar til et godkjent arbeidskrav, kan gis mulighet til å presentere på nytt én gang. Ny frist må avtales med emne-ansvarlig lærer.
Assessment
Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).
Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny/utsatt eksamen
- Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt, men det forventes at studentene benytter korrekt kildehenvisning og referanseteknikk.
Grading scale
Godkjente arbeidskrav fra emnet VMNT6000.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.