EPN-V2

MAY4300 Perspectives on Learning in Vocational Education and Training Course description

Course name in Norwegian
Perspektiver i fag- og yrkesopplæring
Study programme
Master in Vocational Pedagogy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Lectures and workshops.

The teaching takes place in person, on campus.

Required preliminary courses

Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har:

  • inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
  • inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
  • kunnskap om læringsbaner og livslang læring
  • kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse

FerdigheterStudenten kan:

  • beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
  • sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster

Generell kompetanseStudenten:

  • har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
  • kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Content

Temaer for emnet:

  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
  • Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
  • Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
  • Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
  • Læringsbaner og livslang læring
  • Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring

Teaching and learning methods

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Course requirements

Grade scale A-F

Assessment

Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).

Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Røy Krøvel

Grading scale

While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.

Examiners

A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.