Programplaner og emneplaner - Student
MAY4300 Perspectives on Learning in Vocational Education and Training Course description
- Course name in Norwegian
- Perspektiver i fag- og yrkesopplæring
- Study programme
-
Master in Vocational Pedagogy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Lectures and workshops.
The teaching takes place in person, on campus.
Required preliminary courses
Det er et krav å ha bestått emne 1 og 2 før man kan starte på emne 3.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har:
- inngående kunnskap om yrkesfaglig læring i og på tvers av ulike kontekster
- inngående kunnskap om identitetsutvikling og kulturelle formasjoner i fag og yrkesopplæring
- kunnskap om læringsbaner og livslang læring
- kunnskap om teorier omkring yrkesfaglig kompetanse
FerdigheterStudenten kan:
- beherske ulike diskurser om yrkesfaglig kunnskap/kompetanse
- sammenligne forskning om yrkesfaglig kompetanse på tvers av ulike kontekster
Generell kompetanseStudenten:
- har utviklet bevissthet og refleksjoner omkring læring og praksis i fag og yrkesopplæring.
- kan analysere og formidle problemstillinger knyttet til yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- har kompetanse til kritisk å analysere aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Content
Temaer for emnet:
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling og på tvers av ulike kontekster (f.eks. i fag, på arbeidsplassen, i skolen)
- Læring og grensekryssing i fag og yrkesopplæringen
- Yrkesfaglig kompetanse og identitetsdannelse
- Diskurser om yrkesfaglig kompetanse og kunnskap
- Læringsbaner og livslang læring
- Aktørers og interessenters roller og ansvar i fag og yrkesopplæring
Teaching and learning methods
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Course requirements
Grade scale A-F
Assessment
Individuell semesteroppgave knyttet til sentrale teorier og begreper for emnet. Semesteroppgaven legger opp til at erfaringsnære case-beskrivelser fortolkes i lys av relevant teori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%).
Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform. Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Ny/utsatt eksamen
- Dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Røy Krøvel
Grading scale
While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.
Examiners
A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.