EPN-V2

MAY4100 Vocational Pedagogy and the Vocational Field Course description

Course name in Norwegian
Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en oversikt over det yrkespedagogiske feltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag. Studentene skal få bredere innsikt i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk teori (begreper og perspektiver) som kan egne seg til ulike tematikker/fagområder. Emnet skal gi god innsikt i sentrale overførbare temaer i det yrkesfaglige feltet og hvordan mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering kan integreres i lærings- og arbeidsprosesser for en helhetlig yrkeskompetanse.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
    • har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
    • har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
    • har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
    • kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
    • kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid
  • Content

    I dette emnet får studentene en bred innsikt i yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid på masternivå. Studentenes egen erfaring med arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver i eget yrke gir grunnlag for å bruke erfaringslæring som perspektiv på læring og som grunnlag for forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet inneholder også arbeid med samarbeidslæring, dialog og yrkesetiske og forskningsetiske problemstillinger. Studiet er praksisorientert i den forstand at studentene oppfordres til å prøve ut ny kunnskap i praksis og gjerne knytte det til problemstillinger som er aktuelle for egne erfaringer fra arbeidslivet.

  • Teaching and learning methods

    Tillatte hjelpemidler er:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    • Individuell refleksjonsnotat knyttet til emnet. Refleksjonsnotatet skal være forankret i relevant teori for emnet, omfang 1200 ord +/- 10 %

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.

  • Assessment

    Gradert skala A - F

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Grading scale

    ØASØK4100 Microeconomics.

  • Examiners

    • Grunnleggende spillteori
    • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
    • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
    • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
    • Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
    • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
    • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
    • Auksjonsteori