Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5800 Introduction to Clinical Studies for Healthcare Personnel Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i kliniske studier for helsepersonell
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in BiomedicineMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster´s Programme in PharmacyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in RadiographyMaster's Programme in Health SciencesMaster's Programme in Health Sciences, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Det er stor etterspørsel etter intervensjonsforskning og effektevalueringer i helsetjenesten -heretter benevnt som kliniske studier.
Kliniske studier er en viktig kunnskapskilde i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten. Norge har som mål å øke antallet kliniske studier, men én av utfordringene for å få dette til er kompetanse blant helsepersonell.
Dette emnet retter seg mot helsepersonell som ønsker kompetanseheving for å kunne bidra i gjennomføring av kliniske studier. Gjennom emnet får studentene inngående innføring i forskningsmetodologien knyttet til kliniske studier, og bestått emne kvalifiserer for å gå inn i stilling som f.eks. forskningsmedarbeider, studiesykepleier, studiekoordinator, forskningskoordinator og prosjektmedarbeider innen kliniske studier.
Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.
Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap og masterstudium i farmasi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.
Recommended preliminary courses
Kjenne til Nasjonal handlingsplan for kliniske studier (regjeringen.no), og nettressurser for kunnskapsbasert praksis Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket
Dersom det er lenge siden du har jobbet med litteratursøk og akademisk skriving anbefales det sterkt at du går gjennom dette før emnestart:
Startpakka OsloMet https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about
Required preliminary courses
- Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap eller farmasi.
- Emnet tilbys også som enkeltemne, der søkere minimum må ha bachelorgrad i helsefag eller tilsvarende. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.
Learning outcomes
Students should be proficient in using literature reference mangers (e.g. Zotero, EndNote, Refworks, Mendeley) in both literature search and referencing in written work. OsloMet’s library offers introduction courses to literature search and to reference management tools, providing students with the skills necessary to efficiently organize and cite their sources. Taking advantage of these resources will help students adhere to academic integrity standards and enhance the quality of their scholarly work.
Teaching and learning methods
Emnet gjennomføres digitalt og vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to digitale samlingsuker. Mellom samlingene arbeider studentene med pensum/arbeidskrav.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave, 3-6 studenter. Opponentgrupper gir skriftlig tilbakemelding på andres oppgave.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - Ikke bestått
Examiners
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
Upon completing the course, the student should have achieved the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has:
- advanced knowledge of communication theory and various aspects of interpersonal communication and interaction as a foundation for building good relationships
- in-depth knowledge of the dynamics of interpersonal interactions and the communicative prerequisites for building good relationships
- insight into how one's own communication style affects others, and strategies to adapt it to promote better collaboration
Skills
The student can:
- explain fundamental theories of communication and interaction between people
- analyze interaction processes, recognize communication differences, and apply relevant strategies, methods, and techniques to achieve effective communication and resolve conflicts
- reflect on their own communication practices and adjust them to improve leadership and collaboration
General competence
The student can:
- apply advanced knowledge and skills in communication to improve organizational processes and promote a positive work environment
- develop and implement strategies for effective communication in leadership roles, contributing to enhanced collaboration and organizational culture
- critically assess and adapt their own communication style to meet various situations and needs in a leadership context, with a focus on continuous improvement and professional development