EPN-V2

MAVIT5800 Introduction to Clinical Studies for Healthcare Personnel Course description

Course name in Norwegian
Innføring i kliniske studier for helsepersonell
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master´s Programme in Pharmacy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography
Master's Programme in Health Sciences
Master's Programme in Health Sciences, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Det er stor etterspørsel etter intervensjonsforskning og effektevalueringer i helsetjenesten -heretter benevnt som kliniske studier.

Kliniske studier er en viktig kunnskapskilde i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten. Norge har som mål å øke antallet kliniske studier, men én av utfordringene for å få dette til er kompetanse blant helsepersonell.

Dette emnet retter seg mot helsepersonell som ønsker kompetanseheving for å kunne bidra i gjennomføring av kliniske studier. Gjennom emnet får studentene inngående innføring i forskningsmetodologien knyttet til kliniske studier, og bestått emne kvalifiserer for å gå inn i stilling som f.eks. forskningsmedarbeider, studiesykepleier, studiekoordinator, forskningskoordinator og prosjektmedarbeider innen kliniske studier.

Målgruppen er helsepersonell som ønsker formell kompetanse knyttet til gjennomføring av kliniske studier i helsesektoren. Emnet kan tas som et enkeltemne.

Målgruppen er også studenter på masterstudium i helsevitenskap og masterstudium i farmasi som ønsker å ta dette som et valgbart emne.

Recommended preliminary courses

Kjenne til Nasjonal handlingsplan for kliniske studier (regjeringen.no), og nettressurser for kunnskapsbasert praksis Kunnskapsbasertpraksis.no - Helsebiblioteket

Dersom det er lenge siden du har jobbet med litteratursøk og akademisk skriving anbefales det sterkt at du går gjennom dette før emnestart:

Startpakka OsloMet https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about

Required preliminary courses

  • Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap eller farmasi.
  • Emnet tilbys også som enkeltemne, der søkere minimum må ha bachelorgrad i helsefag eller tilsvarende. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.

Learning outcomes

Students should be proficient in using literature reference mangers (e.g. Zotero, EndNote, Refworks, Mendeley) in both literature search and referencing in written work. OsloMet’s library offers introduction courses to literature search and to reference management tools, providing students with the skills necessary to efficiently organize and cite their sources. Taking advantage of these resources will help students adhere to academic integrity standards and enhance the quality of their scholarly work.

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres digitalt og vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer og både gruppebaserte og individuelle arbeidsoppgaver. Det arrangeres to digitale samlingsuker. Mellom samlingene arbeider studentene med pensum/arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave, 3-6 studenter. Opponentgrupper gir skriftlig tilbakemelding på andres oppgave.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - Ikke bestått

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Admission requirements

Upon completing the course, the student should have achieved the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student has:

  • advanced knowledge of communication theory and various aspects of interpersonal communication and interaction as a foundation for building good relationships
  • in-depth knowledge of the dynamics of interpersonal interactions and the communicative prerequisites for building good relationships
  • insight into how one's own communication style affects others, and strategies to adapt it to promote better collaboration

Skills

The student can:

  • explain fundamental theories of communication and interaction between people
  • analyze interaction processes, recognize communication differences, and apply relevant strategies, methods, and techniques to achieve effective communication and resolve conflicts
  • reflect on their own communication practices and adjust them to improve leadership and collaboration

General competence

The student can:

  • apply advanced knowledge and skills in communication to improve organizational processes and promote a positive work environment
  • develop and implement strategies for effective communication in leadership roles, contributing to enhanced collaboration and organizational culture
  • critically assess and adapt their own communication style to meet various situations and needs in a leadership context, with a focus on continuous improvement and professional development