EPN-V2

MAVIT5700 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description

Course name in Norwegian
Smerte - multidimensjonal vurdering og helsefaglige tiltak
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and Habilitation
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)

This course covers theories and models used to understand the neurophysiological basis of pain and how physiological and sociocultural factors affect the experience of pain. It has a focus on how acute pain conditions can develop into persistent and long-term pain, and on how to carry out a multidimensional assessment, implement treatment measures and/or preventive interventions and evaluation.

Recommended preliminary courses

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

Knowledge

The student

  • can assess key theories related to pain in young people, adults and the older adults
  • can discuss approaches to assessing pain and appropriate interventions provided by healthcare professions
  • can critically assess theories on motivation and coping with respect to long-term pain conditions
  • can assess the significance of a culture and gender perspective in relation to pain

Skills

The student

  • can apply relevant theories and models on pain
  • can interpret the results of multidimensional assessments of people with pain
  • can critically reflect on different interventions for long-term pain conditions

General competence

The student

  • can describe key aspects of pain theories
  • can implement knowledge about multidimensional assessments of pain conditions
  • can disseminate research-based knowledge on the examination and treatment of pain

Teaching and learning methods

Undervisningsspråk: Norsk

MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur og for å oppnå denne kunnskapen, må radiografer ha god innsikt i MR-fysikk, bildedannelse ved MR og MR-relatert forskning.

Course requirements

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
  • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR
  • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser
  • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser
  • forklare indikasjoner, kontraindikasjoner, virkningsmekanismer og bivirkninger for kontrastmidler brukt ved MR
  • beskrive prinsippene for kritisk vurdering av forskning, kliniske retningslinjer og prosedyrer

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere framstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi i MR-undersøkelser
  • beskrive ulike metoder for bildeopptak
  • strukturere faglige kliniske spørsmål ved hjelp av PICO og varianter av PICO
  • anvende sjekklister for ulike studiedesign

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiske modaliteter

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
  • Digital flervalgtest, inntil 2 timer etter nærmere gitte kriterier
  • Muntlig fremlegg i gruppe på 3-6 studenter, der studentene skal identifisere, lese, vurdere og formidle resultatene fra en forskningsartikkel om MR

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Examiners

Ingen hjelpemidler tillatt.

Overlapping courses

10 stp. overlapp med RAB2300 Magnetisk resonans (MR) og 3 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.