EPN-V2

MAVIT5700 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description

  • Introduction

    Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)

    This course covers theories and models used to understand the neurophysiological basis of pain and how physiological and sociocultural factors affect the experience of pain. It has a focus on how acute pain conditions can develop into persistent and long-term pain, and on how to carry out a multidimensional assessment, implement treatment measures and/or preventive interventions and evaluation.

  • Recommended preliminary courses

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
    • minimum 90 % tilstedeværelse på laboratoriekurs
    • individuell praktisk test, ca. 2 timer
    • individuell prosjektoppgave om et nukleærmedisinsk tema, inntil 6000 ord
  • Required preliminary courses

    Emnet er organisert som nettbasert deltidsstudium over ett semester. Det baserer seg på en stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Det er en forutsetning at studentene kan disponere egen datamaskin og har tilgang til internett.

    I løpet av semesteret vil det være tre samlinger over tre dager ved Høgskolen i Oslo og Akershus og ukentlige læringsaktiviteter på nett mellom samlingene.

    Gjennom studiet skal studentene utvikle teoretisk kompetanse om ekstremisme og prosesser som leder inn i ekstreme posisjoner, særlig knyttet til empiriske kunnskaper om høyreekstremisme og islamistisk ekstremisme, samt kunnskap om hvordan man kan motvirke ekstremisme generelt. Mange av studentene har selv relevante erfaringer om slike forhold gjennom sin yrkeserfaring. Kurset vil utnytte denne kompetansen gjennom erfaringsutveksling. Derfor er dialogen mellom studentene, lærere og gjesteforelesere viktig.

    I tillegg til Høgskolen i Oslo og Akershus sine egne lærerkrefter, vil det bli benyttet gjesteforelesere med teoretisk kunnskap om, så vel som praktisk erfaring med, forebygging av ekstremisme.

  • Learning outcomes

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

  • Teaching and learning methods

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student

    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
    • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
    • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
    • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern;relevant for kreftsykepleie
    • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
    • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
    • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
    • kan beskrive hvordan alder,;psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie;
    • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
    • kan selvstendig beskrive;prinsipper;innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
    • kan gjøre rede for person- og;familiesentrert;kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder,;kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
    • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
    • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

    Skills

    The student

    • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk;
    • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves;
    • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    Eksamen vurderes med bokstavkarakterer hvor A er beste og E dårligste karakter. F er ikke bestått.

    Vurderingskriterier

    A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. Kandidaten viser et høyt kunnskapsnivå, en særdeles god oversikt over kursrelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en meget god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes sikkert, selvstendig og reflektert i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Drøftingen bærer preg av analytiske problem-stillinger, framstillingen er klart resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanse og kildehenvisninger.

    B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser en meget god oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og en god forståelse for kursets problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Framstillingen er resonnerende og argumentativ. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.

    C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. Kandidaten viser en rimelig oversikt over emnerelevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og forståelse for kursets ulike problemområder. Begreper, teorier og empirisk kunnskap anvendes tilnærmet selvstendig i drøfting av det valgte temaet for oppgaven. Korrekt bruk av referanser og kildehenvisninger.

    D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten kan gjøre greie for deler av den emnerelevante litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum, men viser usikkerhet i forståelsen av kursets faglige problemområde. Besvarelsen preges av gjengivelse og i liten grad drøfting av teorier, begreper og empirisk kunnskap, samt upresis og til dels feilaktig begrepsbruk. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.

    E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten viser noe kunnskap om, men en svært mangelfull oversikt over relevant litteratur, både obligatorisk og selvvalgt pensum. Viser også en svak forståelse av kursets faglige problemområder. Begreper og teorier er til dels feilaktig gjengitt. Ingen relevant drøfting av oppgitte problemstillinger. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.

    F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten har kun svært overflatisk oversikt over den relevante litteraturen, både obligatorisk og selvvalgt pensum, og viser store hull i kunnskapen om emnets sentrale temaer. Uklar og/eller feilaktig bruk av referanser og kildehenvisninger.

  • Permitted exam materials and equipment

    None.

  • Grading scale

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om radioaktive legemidlers kjemiske, biologiske og farmakokinetiske egenskaper
    • kunnskap om hovedgrupper av sykdommer og sykdomsmekanismer
    • kunnskap om de vanligste nukleærmedisinske kliniske undersøkelser og terapier og disse metodenes relevans i forhold til forskjellige sykdommer og sykdomsmekanismer
    • kunnskap om nukleærmedisinsk bildetaking og bearbeiding av bilder
    • kunnskap om hva som karakteriserer de forskjellige typer radioaktiv stråling
    • inngående kunnskap om prinsippene for kvalitetskontroll av nukleærmedisinsk utstyr og preparater
    • kunnskap om gjeldende strålevernbestemmelser innenfor det nukleærmedisinske fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten

    • har kunnskap om tillaging av radiofarmaka
    • har kunnskap om bruk av medisinsk-teknisk utstyr i nukleærmedisinske avdelinger
    • behersker rutinemessig kvalitetskontroll av utstyr og preparater
    • behersker aseptisk arbeidsteknikk og vet hvordan man kan beskytte seg selv og andre mot kontaminering og smitte ved preparering av radiofarmaka
    • kan bruke sikkerhetsutstyr ved håndtering av radioaktivitet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • sette seg inn i nye metoder og apparater som brukes i nukleærmedisin med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
  • Examiners

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, praktiske øvelser, seminarer, gruppearbeid, omvisninger på nukleærmedisinske enheter og selvstudier.

  • Overlapping courses

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

    Sensorordning: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Ingen

    Pensumliste

    Sum: ca.330 sider.

    Litteraturen er delt inn i pensum og anbefalt litteratur. I tillegg kommer litteratur som brukes i oppgaveskrivingen.

    Pensum

    Loft, A., Hesse, B. & Birk Christensen, C. (2011). Klinisk nuklearmedicin . [s.l.]: Dansk selskab for klinisk fysiologi og nuklearmedicin. [Kapitler bestemmes senere].

    Lombardi, M. H. (2006). Radiation safety in nuclear medicine (2. utg.). Boca Raton, FL: CRC/Taylor & Francis [200 sider]

    Eller:

    Powsner, R. A. & Powsner, E. R. (2006). Essential nuclear medicine physics (2. utg.). Malden: Blackwell. [200 sider]

    Anbefalt litteratur

    Veileder om nukleærmedisin: veileder til forskrift om strålevern og bruk av stråling. (2008). 10 . [80 sider] Hentet fra http://www.nrpa.no/dav/6a19fd74c1.pdf

    Helse- og omsorgsdepartementet. (2010). Forskrift om strålevern og bruk av stråling (Strålevernforskriften), Hefte 2. Hentet 15.1.2016, fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-10-29-1380 eller http://www.nrpa.no/dav/6a19fd74c1.pdf [50 sider]

    PIC/S Secretariate. (2009). Inspection of Active Pharmaceutical Ingredients (PIC/S guide). Hentet 15.1.2016, fra http://www.gmp-compliance.org/guidemgr/files/PICS/PI_030-1_AIDE_MEMOIRE_ON_APIS.PDF

    Kompendium i sterilteknikk . (2009). Oslo: Høgskolen i Oslo

    Svensk Förening för Nuklearmedicin. (2007). Nuklearmedicin. Hentet 15.1.2016, fra http://www.sfnm.se/e-bok-nuklearmedicin/ [Gratis bok til nedlasting]

    Vassend, O. (1997). Kommunikasjon og pasientbehandling : praktisk psykologi for helsepersonell med eksempler fra odontologi . Oslo: Spartacus. [Kap. 2 og 3, 92 sider] [Finnes som E-bok i Oria].

    EANM Guidelines. (Udatert). European association of Nuclear Medicine, Guidelines. Hentet 15.1.2016, fra http://www.eanm.org/publications/guidelines/index.php?navId=313

    Bontrager, K. L. & Lampignano, J. P. (2010). Textbook of radiographic positioning and related anatomy (7. utg.). St. Louis: Elsevier Mosby [HiOA-bok, P48]

    Chandra, R. (2012). Nuclear medicine physics: the basics (7. utg.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins [HiOA-bok, P48]

    Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter . Oslo: Gyldendal akademisk [HiOA-bok, P48]

    Helseregisterloven. (2014). Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-43

    IAEA. (2001). Developing and Using Dose Guidance (Reference) Levels in Radiology and Nuclear Medicine Examinations. Paper presented at the International Conference (IAEA/EC/PAHO/WHO) Session: Radiological Protection of Patients in Diagnostic and Interventional Radiology, Nuclear Medicine and Radiotherapy, Vienna.

    Norsk bioingeniørforbund. (1992). Etikk for bioingeniører (Vol. 1992-1 (eg.-2)). Oslo: Norsk bioingeniørforbund [HiOA-hefte, P48]

    Publication 60. (1991). 1990 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection (Superseded by ICRP Publication 103). Annals of the ICRP, 21 (1-3). doi: http://dx.doi.org/10.1016/0146-6453(91)90065-O [Pålogging ¿ skal rettes]

    Publication 73. (1996). Radiological protection and safety in medicine Annals of the ICRP, 26 (2), 1-31. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0146-6453(00)89195-2 [Pålogging - skal rettes]

    Putz, R., Pabst, R., Putz, R. & Sobotta, J. (2009). Sobotta atlas of human anatomy (14. utg. i ett bind). München: Urban & Fischer [HiOA-bok, P48]

    Rootwelt, K. (2005). Nukleærmedisin (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk [HiOA-bok, P48]

    Saha, G. B. (2013). Physics and radiobiology of nuclear medicine (4. utg.). New York: Springer [HiOA-bok, P48]

    Strålevernloven. (2000). Lov om strålevern og bruk av stråling (strålevernloven). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-05-12-36

    Valentin, J. (2000). Abstract: Avoidance of radiation injuries from medical interventional procedures, ICRP Publication 85. Annals of the ICRP, 30 (2), 7. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0146-6453(01)00004-5

    Valentin, J. (2007). The 2007 Recommendations of the International Commission on Radiological Protection (Publication 103). Annals of the ICRP, 37 (2-4). [Her: Kortere utg. finnes] [ikke funnet fulltekst, 21.1.2016]

    (Pensumliste ajour: 14.06.2016, Biblioteket P48/kr)