Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4900 Quality of Life Course description
- Course name in Norwegian
- Livskvalitet
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health SciencesMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian: Autumn and English: Spring (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course).
This course deals with main areas of quality of life research relating to children, young people and adults. This forms the basis for using quality of life instruments or qualitative methods when assessing and documenting what is important to a person having a good life, and when evaluating the effect of implemented measures. The topics included in the course are: theoretical models that form the basis for the quality of life concept, contextual and cultural frameworks, the quality of life concept at group, individual and societal levels, and different methodological approaches to evaluating quality of life, both in the health and social care services and in research, what promotes and diminishes quality of life and the relationship between quality of life and health in light of a sustainable society.
Required preliminary courses
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Det veksles mellom forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Learning outcomes
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Muntlig arbeidskrav: Presentasjon og diskusjon i mindre gruppe. Studentene deltar i en gruppesamtale tilknyttet ett av emnets undervisningstemaer. I samtalen skal studentene både presentere eget arbeid, og diskutere en felles faglig problemstilling med de andre studentene i gruppa. Samtalen tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
- Skriftlig arbeidskrav: Tekstinnlevering. Studentene leverer en skriftlig tekst med omfang på 800 ord (+/- 10 prosent) knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Teksten tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
- Deltagelse i eksamensseminar. Studentene deltar på eksamensseminar og legger frem løsningsforslag til tidligere eller tenkte eksamensoppgaver.
Course requirements
Individuell eksamen i form av en audiovisuell presentasjon på 10-15 minutter som er digitalt tilgjengelig.
Eksamen kan påklages.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Eksamen leveres digitalt med tilhørende lenker til audiovisuelt materiale på egnet tilgjengelig plattform. Det er studentens ansvar at lenkene til materiale er tilgjengelig for sensor i hele sensureringsperioden, og er gjengitt med tillatelse.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1
Overlapping courses
The course overlaps 100% with MASYK/D4400 Quality of Life.