Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4300 Suffering, Dignity and Vulnerability Course description
- Course name in Norwegian
- Lidelse, verdighet og sårbarhet
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 YearsMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap om lidelsens idé og lidelsens ulike former, nivåer og empiriske uttrykk, med spesielt fokus på eldre og pårørende
- har avansert kunnskap om verdighetens ontologi
- har avansert kunnskap om sårbarhet
- har kunnskap til å analysere og fortolke institusjonelle, profesjonelle og etiske utfordringer i forhold til politiske beslutninger for å kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende kunnskap om verdighetens ontologi i en klinisk kontekst
- kan anvende kunnskap om sårbarhet spesielt relatert til eldre og andre sårbare grupper
- kan anvende relevante metoder til å kartlegge, analysere og fortolke eldre og andre sårbare gruppers helseproblemer/lidelse og omsorgsbehov med fokus på et verdig liv
- kan gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt med fokus på lidelse og verdighet hos sårbare pasientgrupper og deres pårørende
Generell kompetanse:
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om lidelsens, verdighetens og sårbarhetens uttrykksformer hos eldre og sårbare grupper i ulike kontekster
- kan identifisere faglige problemstillinger innen temaet og kommunisere om disse problemstillingene både med spesialister og til allmennheten
Content
Emnet omfatter fordypning i fenomenene lidelse, verdighet og sårbarhet. Menneskelig lidelse og verdighet er grunnleggende kategorier i sykepleievitenskap og vil bidra til å forstå pasientens sårbarhet. Hensikten med emnet er at studenten skal se sammenhengen mellom lidelse, verdighet og sårbarhet, og sammenhengen mellom disse tre begrepene og andre sykepleievitenskapelige begreper. Avklaring av begrepene lidelse, verdighet og sårbarhet, teoretisk og kontekstuelt, er sentralt i emnet. Menneskesyn og helsevesenets plikt til å gi nødvendig omsorg og behandling problematiseres i forhold til lidelse, verdighet og sårbarhet.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser, selvstudier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppgave: Lidelse, verdighet og sårbarhet: Skriftlig oppgave i gruppe på 3-4 studenter Omfang 1500 ord (+/- 10 prosent). Muntlig fremlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Muntlige kommentarer fra medstudenter. Muntlig tilbakemelding fra lærer.
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider
Assessment
Vurderingsform:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 prosent).
Vurderingsuttrykk:
A-F
Sensorordning:
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Settes inn av læringssenteret