Programplaner og emneplaner - Student
MASOP5000 Surgical Examinations, Treatment and Infection Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Kirurgisk undersøkelse, behandling og infeksjonsmedisin
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Som grunnlag for å kunne utføre selvstendige og systematiske kliniske vurderinger og beslutninger relatert til kirurgisk undersøkelse og/eller behandling må operasjonssykepleieren oppnå kunnskap om menneskets anatomi, fysiologi og patofysiologi og kunnskap om anerkjente kirurgiske prinsipper og metoder samt kunnskap om relevante områder innenfor anestesiologi. For å forebygge infeksjoner og andre komplikasjoner perioperativt skal studenten fordype seg i mikrobiologi, smittevern og infeksjonsmedisin.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.MASY4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., og MASOPPRA20 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte organsystemers anatomi, fysiologi og patofysiologi med særlig relevans for operasjonssykepleie
- kan drøfte kirurgiske prinsipper, kirurgisk behandling, kirurgiske undersøkelser, kirurgisk leiring og komplikasjoner ved kirurgien
- kan drøfte traumatologi og traumebehandling
- kan vurdere premedikasjon, legemiddelhåndtering og anestesiens konsekvenser for kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
- kan drøfte teorier og metoder i mikrobiologi og mikrobiologisk prøvetaking, smitterisiko, antibiotikabruk, resistensutvikling og aseptisk og antiseptisk smittevern
- kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksiterende teori og metoder innenfor kirurgiske undersøkelser og/eller behandling og infeksjonsmedisin
- kan arbeide selvstendig med teoretiske problemløsninger relatert til preoperativ vurdering av risikofaktorer, kirurgisk undersøkelse og/eller behandling og infeksjonsmedisin
- kan arbeide selvstendig med forebygging av sykehusinfeksjoner generelt og postoperative sårinfeksjoner spesielt
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap i infeksjonsmedisin og kirurgi for å administrere kirurgisk undersøkelse og/eller behandling forsvarlig og rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
Teaching and learning methods
Forelesninger og selvstudier.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Language of instruction: Norwegian
In this course, students will learn how to make simple nutritional assessments and how to provide dietary advice for users and patients. Different types of special diets and nutritional supplements are discussed in this context. The students will be given an introduction to rules and regulations concerning practical nutrition work, including the roles of different expert groups in this work.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Nutrition Competencies for Health Personnel.
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe how key nutritional challenges are treated using diet in selected user and patient groups
- can discuss how clinical conditions in different phases of a disease’s development (during treatment, after treatment has been concluded, at the end of life) are related to food intake and appetite
- can discuss dietary treatment in relation to common diet-related allergies, intolerances and diseases of the digestive system
- can assess the need for and compare different types of special diets and nutritional supplements
- can describe how the effect of certain medication can affect nutritional status, and vice versa
Skills
The student
- can perform a simple nutritional assessment of users and patients
- can provide dietary advice
General competence
The student
- can discuss ethical aspects related to dietary treatment of disease
- knows responsibilities in multidisciplinary nutritional work and can collaborate with clinical dietitians and other health professionals
Overlapping courses
The course will be mainly online, except for one seminar on campus during the start of the course. The online course will involve presentations, seminars and supervision. The course will use varied, student-active working methods, individually and in groups. The student is responsible to be up-to-date on activities and academic content in the learning platforms.