EPN-V2

MASIN5900 Master’s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Intensive Care Nursing
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Ingen hjelpemidler tillatt

Required preliminary courses

Intern og ekstern sensor.

Learning outcomes

Målgruppen for studiet er lærere i barnehage og/ eller skole som har veiledningsoppgaver overfor studenter, nyutdannede og andre kolleger.

Opptakskrav/forkunnskapskrav

Opptakskrav er bestått lærerutdanning/førskolelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole, og pedagogisk veiledning for praksislærere og nyutdannede i barnehage og skole, emne 1 1 (15 studiepoeng), eller tilsvarende. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning. Lærere ved barnehager og skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehage- og skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Teaching and learning methods

Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.

Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeidsplassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:

Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:

  • Observasjon, analyse og vurdering av pedagogisk virksomhet.
  • Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger.

Veiledning i et profesjonsperspektiv:

  • Perspektiver på profesjon
  • Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap.
  • Forholdet mellom teori og praksis.
  • Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning.

Veiledning i organisasjoner:

  • Organisasjonsforståelse.
  • Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå.

Veiledning og etikk:

  • Profesjonsetiske problemstillinger.
  • Kritisk analyse og refleksjon i veiledning:
  • Tillit og kontroll.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
  • Selvvalgt litteratur 2000 sider

Assessment

Skriftlig masteroppgave utføres i gruppe på 2- 3 studenter. Oppgaven skal skrives etter gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 %). Velges et annet format som informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.

Examiners

Hver masteroppgave vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern. Studentenes veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

En sensorkommisjon består normalt av minimum en sensor som er spesialsykepleier innen fagområdet og en som har førstekompetanse.