EPN-V2

MASANPRA30 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Anaesthesia Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner.Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie, både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal selvstendig ivareta anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i anestesisykepleie.

Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

Required preliminary courses

MASANPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere og vurdere anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus
  • kan analysere og vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og vurdere ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon
  • kan analysere og vurdere ulike anestesiologiske og akuttmedisinske tiltak ved komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi
  • kan vurdere egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
  • kan vurdere og drøfte formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante metoder for å håndtere og ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø
  • bruker relevante metoder ved gjennomføring av preanestetisk vurdering og avgjør om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn
  • vurderer sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder
  • kan analyser og selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon ved gjennomføring av anestesi
  • har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon hos barn og voksne
  • har avanserte tekniske ferdigheter i og kan bruke relevante metoder og utstyr for å etablere venøs eller intravaskulær tilgang
  • kan analysere, vurdere og selvstendig ivareta pasienters vitale funksjoner i akutte situasjoner i og utenfor sykehus
  • kan bruke relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
  • kan analysere, forstå og tolke digitale parameter opp mot kliniske funn
  • kan bruke relevante metoder i gjennomføringen av systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere, og klinisk vurdere pasienten
  • kan identifisere og har utviklet situasjonsbevissthet og evne til å kunne prioritere, og eventuelt omprioritere relevante tiltak for å være i forkant og forutse og forebygge komplikasjoner
  • kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesi-medikamenter og relevante tilleggsmedikamenter
  • identifiserer væske- og elektrolyttforstyrrelser selvstendig og igangsetter adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi
  • kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien
  • kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge, og behandle og lindre smerte, ubehag og kvalme
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
  • kan bruke relevante metoder til å lede og organisere eget arbeid
  • kan analysere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker
  • forebygger psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus
  • bruker pedagogiske og faglige prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan mestre gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter, og i samarbeid med anestesilege gjennomføre anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander og tilrettelegge for behandling og kirurgi
  • kan gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi
  • kan analysere og vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
  • kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
  • kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
  • kan bearbeide egne reaksjoner i forbindelse med arbeidet, og bistå medarbeidere/kolleger med deres opplevelse og reaksjoner
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter for å bistå i smertebehandling og palliasjon
  • kan anerkjenne og respektere kompetansen til andre team-medlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted
  • kan bidra til nytenking og selvstendig vurdere behov for og bruk av medisinsk teknisk utstyr og digital teknologi til den enkelte pasient, samt forstå og forholde seg kritisk til muligheter og begrensninger

Teaching and learning methods

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Course requirements

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Undervisning/veiledning til pasient og/eller medstudenter.
  • Deltakelse i:

    • Simulering*
    • Refleksjonsgrupper

* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i dette emnet. Fravær utover 20 % vil kreve innlevering av skriftlig arbeidskrav som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema. Dette avhenger av hvilket simuleringstema studenten ikke er til stede på.

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:

  • overvåkingsavdelinger
  • intermediæravdelinger
  • postoperativ avdeling
  • prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
  • akuttpsykiatrisk avdeling
  • legevakt

Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

Examiners

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom og skade i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • kan drøfte kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • kan drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglige etiske problemstillinger
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelserkan gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • kan identifisere tegn, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan analysere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottak
  • kan analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon til pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
    • utføre triage av pasienter i akuttmottaket
    • utøve klinisk ledelse
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift i akuttmottaket
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivning
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebyge utbrenthet

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i akuttsykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta akuttpasienten og pårørende
  • kan dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om akuttpasienten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandling av akuttpasienten
  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høyre krav til kvalitet og omstilling
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Overlapping courses

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.