EPN-V2

MASANPRA20 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten primært har fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2, men med økende fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

    Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi.  Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

  • Required preliminary courses

    Forelesninger, simulering, gruppearbeid, refleksjonsgrupper, seminar og selvstudier.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
    • vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
    • vurdere spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og bruk av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
    • vurdere det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
    • vurdere ulike behandlings- og undersøkelsesmetoders påvirkning påanestesisykepleierens arbeidsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • arbeide ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer
    • administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter
    • administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
    • overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
    • anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
    • identifisere akutte og problematiske situasjoner
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov 

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, vurdere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
  • Teaching and learning methods

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

    Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav. 

    Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Assessment

    Gradert skal A-F.             

    Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Permitted exam materials and equipment

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.

  • Grading scale

    10 studiepoeng overlappende med ANEST6100/MANES5100.

  • Examiners

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
    • kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
    • kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
    • kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
    • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
    • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
    • kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
    • kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
    • kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
    • kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
    • kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
    • kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
    • kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
    • kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
    • kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
    • kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
    • kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
    • kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
    • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
    • kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
    • kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
    • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
    • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
    • kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
    • kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
    • kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse
  • Overlapping courses

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.