Programplaner og emneplaner - Student
MASANPRA10 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.
Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, under veiledning, vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- kan, under veiledning, vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- kan, under veiledning, vurdere anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
- kan, under veiledning, forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling
- kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan, under veiledning, innhente/finne, vurdere og anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
- kan, under veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan, under veiledning, forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan, under veiledning, anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
- kan, under veiledning, vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
- kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger
-
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
-
Course requirements
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levereutfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
Deltakelse i:
- Simulering*
- Refleksjonsgrupper
* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i emnet MASANPRA30.
-
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
-
Permitted exam materials and equipment
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Du vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. Du vil gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i din yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med epilepsi. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
-
Grading scale
Opptak til studiet.
-
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten har:
- inngående kunnskap om organisasjoner som strukturelle, kulturelle og politiske systemer
- inngående kunnskap om ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
- innsikt i hvordan ulike organisasjonsformer kan påvirke atferden i organisasjoner
- inngående kunnskap om kommunikasjon, samarbeid, konflikt, konfliktutganger og konflikthåndtering
- inngående kunnskap om beslutningsprosesser i organisasjoner
- kunnskap om New Public Management (strategisk ledelse, mål- og resultatstyring, service- og kvalitetsledelse og effektiviseringsstrategier av offentlige tjenester)
Ferdigheter:
Studenten kan:
- arbeide systematisk med egne lederutfordringer
- kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
- analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
- legge til rette for læring, organisasjonsendringer og teamutvikling
- reflektere over ledelse, makt, innflytelse og etikk
Generell kompetanse:
Studenten har:
- kompetanse om ledelsesutfordringer generelt og i offentlig sektor spesielt
-
Overlapping courses
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning, øvelser, prosessveiledning, fordypningsoppgave og selvstudier