Programplaner og emneplaner - Student
MASAKPRA20 Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
-
Introduction
Opptak til studiet.
MASAKPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
-
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
- kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
- kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
- kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, familie- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte prinsipper om person- og familiesentrert omsorg
- kan drøfte kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasientens erfaringer innen akuttsykepleie
- kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
- kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
- kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
- kan vurdere betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet
- kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
- kan drøfte organdonasjon
- kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke pasienter
- kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis
- kan drøfte pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i akuttmottak
- kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområderkan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
- kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp
-
Learning outcomes
Forelesninger, gruppearbeid, seminar, simulering og selvstudier.
-
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Individuell oppgave: Sykepleie til eldre pasienter med akutt funksjonssvikt.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
- Gruppeoppgave: Tverrprofesjonell samhandling i akuttmottak
- Utføres i gruppe på inntil 3 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
-
Course requirements
Forelesninger, gruppearbeid, seminar, fremlegg og selvstudier.
-
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
-
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Examiners
10 studiepoeng overlappende med AKUTT6100.
-
Overlapping courses
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.