EPN-V2

MASAK5100 Emergency Nursing Course description

Course name in Norwegian
Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

    Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:

    • overvåkingsavdelinger
    • intermediæravdelinger
    • postoperativ avdeling
    • prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
    • akuttpsykiatrisk avdeling
    • legevakt

    Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

  • Required preliminary courses

    MASKAPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
    • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
    • kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, familie- og flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte prinsipper om person- og familiesentrert omsorg
    • kan drøfte kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasientens erfaringer innen akuttsykepleie
    • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
    • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
    • kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
    • kan vurdere betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet
    • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
    • kan drøfte organdonasjon
    • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke pasienter
    • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
    • kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis
    • kan drøfte pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i akuttmottak
    • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområderkan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
    • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, refleksjonsgrupper, simulering og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til vurdering i praksis må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emne.
    • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
      • Simulering
      • Refleksjonsgrupper

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    Gruppeoppgave

    • Utføres i gruppe på normalt 3-4 studenter.
    • Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
    • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Permitted exam materials and equipment

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 3-4 studenter, 4 dager.

    Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Overlapping courses

    Gradert skala A-F.